Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Är det dags att skrota Jaggan?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-21

Min man har en Jaguar XJ6 4,0 från 1994. Det senaste året har den krånglat mycket och han har haft den mer på verkstan än hemma. Nu står den helt still efter att ha varit hos två olika mekaniker som båda gett upp. De hittar inte felet.

Nu är det mesta bytt på Jaggan (för tiotusentals kronor). Till och med databoxen, men inget hjälper. Problemet har varit att den inte alltid startar men om den gör det så kan den stanna i farten efter någon kilometer och vara svår att få igång igen. Nu sist så bytte de även tändningslåset, för de trodde det glappade men det enda som hände är att den inte startar alls. Har du någon aning om vad det kan vara? Du är vårt sista hopp, annars får den gå till skroten, men det är ju synd på en så fin bil utan rost.

/Karolina Witt

SVAR: Börja med att koppla bort larmet. Om felet visade sig ligga där så kan närmaste Jaguarverkstad fixa igång bilen. Om problemet inte låg i larmet så tycker jag absolut inte att ni ska skrota bilen. I stället ska ni sälja kärran till en Jaguarfantast som har en likadan (men fungerande) bil. Kontakta Jaguarklubben, där finns det gott om folk som vill köpa er bil. Ty en nitisk hemmaskruvare kan i lugn och ro felsöka vagnen genom att flytta olika komponenter mellan bilarna. På en bilverkstad kan detta bli hemskt dyrt, eftersom timmarna snabbt rinner iväg. Den som felsöker på sin fritid behöver ju inte räkna timmarna. Den här typen av fel beror oftast på en skitsak (som glappkontakt). Därför kan den nitiske sedan sälja bilen med en vettig förtjänst – eller behålla den och sälja sin gamla kärra.

Följ ämnen i artikeln