Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Kanonbuss – för vem?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-22

Kollektivfamiljen Collin tog bussen fram och tillbaka till Norrland

I broschyren om VW Caravelle betonas ”personbilskänsla, elegans och sportighet”.

Varför förstår jag inte riktigt.

Det räcker väl att Folkabussen är rymligare och robustare än det mesta och ruggigt komfortabel.

Om vi börjar med byggkvaliteten så är det nära lastbilsstandard. Allt är lite grövre, lite kraftigare. Osannolikt gediget. De stora tunga framdörrarna stänger med kassaskåpskänsla, knapparna och reglagen på instrumentbrädan är i lastbilsstorlek, framstolarna är extremt komfortabla.

Bak finns det sex säten till, som man kommer åt genom två rejäla skjutdörrar, elmanövrerade om man vill.

I mittensätet sitter man halvhyfsat i många familjebussar. Längst bak sitter man inte bra i någon. Utom i Folkabussen, alltså.

Där är det gott om plats, rejält benutrymme, stöd för låren och sväng

rum för armarna i alla stolarna, även längst bak.

Jag har valt att provköra den långa varianten, den med 3,4 meter mellan hjulaxlarna. Den är så stor att ett par kylskåp, några Dux-sängar och, efter en lyckad jakt, en medelstor älgtjur bara försvinner i bagageutrymmet.

Smyger i terrängen

Den bil jag har med på en drygt tvåhundra mil lång Norrlandsresa har dessutom stora dieselmotorn på 174 hk och fyrhjulsdrift.

På den allra uslaste skogsbilsvägen gör fyrhjulsdriften i kombination med en mycket låg första växel att jag kan smyga sakta fram över ojämnheterna utan risk för kärringstopp eller slirande hjul i regnhala branter. Så tyst och sakta faktiskt, att jag efter ett krön överraskar en björnhona med en unge i dikeskanten bara femton meter bort. Mäktigt!

I god fart på smala krokiga grusvägar känns den stora bussen synnerligen säker och på stora landsvägen är den löjligt stabil. Kring toppfarten 185 km/tim brusar det en del runt den kantiga karossen men stabiliteten är det inga problem med, Folkabussen går som tåget.

Finns det verkligen inga invändningar? Jo, det där i broschyren om ”personbilskänsla, elegans och sportighet”. Sportig? Nej, inte alls. Elegant? Kanske. Men framförallt är det här ingen vanlig personbil, inget att ens tänka på för de flesta familjer, även om det kryllar av barn.

Folkabussen är en alldeles utmärkt taxi, och en betydligt bättre limousin än alla stora BMW och Mercedes eftersom man sitter högt och rymligt och insteget är så mycket enklare. Men för de flesta familjer minst en storlek för stor. Dessutom är priset väl tilltaget.

FAKTA. VW Caravelle

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln