Så ser Audis nya hybridmodell ut
Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-11-26
Q5 är en lättviktare
med fyrhjulsdrift
Q5 är Audis första hybridmodell med dubbla drivsystem. Toppfarten är 222 kilometer i timmen och bilen gör 0 till 100 på 7,1 sekunder.
Bensinmotorn ochg den elektriska motorn är monterade bakom varandra i ett parallellt hybridsystem.
Kylt batteri
Q5 har ett litiumjonbatteri-system som fungerar som energilager för elmotorn. Batteriet som sitter i ett kraschsäkert område under lastgolvet är luftkylt, vilket skiljer Audi Q5 från många andra hybrider.
Bilen kan köras i fem driftlägen, med förbränningsmotorn, med elmotorn, i hybridläge samt i återvinnings- och boosting-läge.
Vid snabb acceleration eller boosting, arbetar elmotorn och förbränningsmotorn tillsammans, med full gas i sportläget är bilens sammanlagda effekt tillgänglig under en kort stund.
När föraren sedan släpper gaspedalen fungerar elmotorn som en generator och återvinner energi. I de flesta situaitoner frikopplas förbränningsmotorn för att inte orsaka några förluster. Den energi som återvinns av elmotorn lagras i batteriet.
Fyrhjulsdriven
Audi Q5 är fyrhjulsdriven, normalt betonas bakhjulsdrift, men vid behov överförs den mesta av kraften till den axel som har bäst grepp. Karossen är lätt, bakluckan och motorhuven är i aluminium, vilket ger en tjänstevikt på mindre än två ton. Det gör Q5 till den lättaste hybrid-suven på världsmarknaden.
Säljstart för bilen är planerad till 2011.