Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Fråga bildoktorn – special

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-29

Hej igen! Nu har det kommit så många frågor att vi samlat dem i ett extra stort frågespecial.

Köp glödlampor med så bra ljusstyrka som möjligt

Hej! Jag har en Mitsubishi Grandis från 2004. Strålkastarna är ÊŒ79;i mitt tycke mer än ”trötta”. Det är inget som har inträffat, utan ljusstyrkan som är nu är det som erbjuds som standard (ej Xenonljus). Vad kan jag göra för att få mer ljusstyrka?Peo

SVAR: Din bils strålkastare är formgivna för lägsta möjlig luftmotstånd. Därför blir ljuset inte så bra. Bäst ljus får man än idag från de runda strålkastare som så gott som alla bilar hade under 50- och 60-talen. Och dessa insatser kostar bara en hundralapp. Vadå utveckling?

Nåväl, när det gäller halvljuset ska du först och främst köpa glödlampor med så bra ljusutbyte som möjligt. Men då menar jag inte de olagliga 100-wattarna, utan de extra dyra, men extra bra, som säljs i biltillbehörsbutikerna.

Helljuset kurerar du med hjälp av extraljus. Kolla med en Mitsubishiexpert om du kan montera dem själv. De flesta moderna bilar har ett nätverk som kopplar samman alla datorerna. Därför krävs det ofta experthjälp när extraljusen ska kopplas in.

Du kan blanda i 15 % etanol när du tankar Saab 9000 cd

Hej! Vi har en Saab 9000 cd från 1991 och undrar om man kan blanda etanol med bensin utan att det förstör motorn. Om det är möjligt: hur mycket i så fall?Therese

SVAR: Du kan blanda i 15% av den etanol (E85) som säljs på mackarna, men inte mer. Ty då blir avgaserna miljöovänligare. Detta beror på att datorn i din bil är kalibrerad för en blandning av ungefär 15000 liter luft till varje liter bensin. Etanolen kräver en fetare blandning, det är därför etanolbilar är törstigare än bensinbilar.

Motorns livslängd påverkas inte av ett för högt oktantal

Hej! Jag har en Volvo V40 Classic 2004. I instruktionsboken står det att jag skall tanka 95 oktan, men jag har provat att tanka 98 oktan och då drar bilen mindre bensin. Kan jag skada motorn eller katalysatorn om jag tankar 98 oktan? Jan Erik

SVAR: Oktantalet är ett mått på hur högt tryck bensinen tål utan att självantända. Din motors knacksensor känner av om cylindrarnas bensin-luft-blandning självantänder. Så fort detta händer ändras motorns inställningar på ett sätt som ger lägre effekt och därmed sämre verkningsgrad. Därför drar din bil mindre bensin när du kör på 98 oktan. Alla V40 ägare kan dock inte räkna med lägre bränsleförbrukning med 98 oktan. Men när bilen ofta körs på ett sådant sätt att motorn belastas hårt, typ segdragning på hög växel i uppförsbacke eller fullgasaccelerationer, så kan man märka en skillnad. När det gäller motorns eller katalysatorns livslängd så påverkas den inte av för högt oktantal, däremot ska man aldrig köra på ett lägre oktantal än vad tillverkaren rekommenderar.

Bromsen ligger an för att en slang har svullnat invändigt

Hej! Jag har renoverat bromsarna på min BMW 633 CS från 1982. Huvudcylindern är ny, likaså de främre bromsoken, skivorna och klossarna. Trots detta vill höger frambroms ”ligga på” i några sekunder efter en bromsning. Har jag gjort något fel? Hasse

SVAR: Byt samtliga gummislangar i bromssystemet. Bromsen ligger an eftersom en av slangarna har svullnat invändigt. Inom en snar framtid kommer de andra också att svullna.

Din Mazda-generator laddar antagligen för mycket

Hej Bosse! Jag har just bytt startmotor och batteri. Idag stannade min Mazda 6 och det nya batteriet gav ingen ström. Hade kokat. Vad har hänt?

Lennart Svensson

SVAR: Din generator laddar antagligen för mycket. Och det beror med största säkerhet på att laddningsregulatorn, som sitter inuti generatorn, har gett upp.

Testa misstänkt dåliga lameller med att köra i uppförsbacke

Hej Bosse. Jag ska köpa en mycket fin och välvårdad Volvo V70. Jag känner mannen som har ägt bilen och vet därför ”allt” om den. Därför är jag bara orolig för lamellerna. Mannen är nämligen husvagnsägare och har slirat en hel del på lamellerna när ekipaget har backats i svåra passager. Hur kollar man lamellerna utan att plocka bort dem?Anna

SVAR: Förr var det ganska vanligt att lamellerna blev utslitna och började slira. Den första symptomen är då att motorns varv ökar i uppförsbackarna utan att farten samtidigt stiger. I dag har materialet i lamellerna blivit så mycket bättre att det i princip bara är de som utsätter kopplingen för extremt mycket slirande som kan tvingas byta koppling.

En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller testas enklast i branta uppförsbackar. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/h. Ge full gas – tryck snabbt ned kopplingen – men bara ett så

kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv – släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite, innan den ”biter”.

Dåliga lameller kan också indikeras av att kopplingspedalen ”tar” allt högre upp. Men om du märker att pedalen ”tar” allt längre ner så ligger felet i överföringen av din fotrörelse från pedal till lamell.

Du får den smörjolja som du betalar för

Hej! På biltillbehörbutiken brukar jag betala cirka 500 kronor för fyra liter helsyntetolja av känt märke till min Citroën Picasso. I lågprisbutikerna säljer de fyra liter helsyntetolja för 200 kronor. Är det egentligen någon skillnad på dessa helsyntetoljor? Eller är det bara varumärket som avgör skillnaden i pris? Carl-Anders

SVAR: De kvalitetsnormer som anges på förpackningarna är bara den undre gränsen för vad smörjmedlen ska klara av. Min erfarenhet är att du får vad du betalar för. Men därmed menar jag INTE att lågprisoljan är dålig. Den är bara inte riktigt lika duktig som den dyra oljan. Därför bör man byta olja oftare ju sämre olja man använder. I praktiken blir det alltså dyrare att köpa en billig olja.

För hög oljenivå i motorn är inte bra!

Hej Bosse! Min bil är en VW Polo. Jag fyllde på för mycket olja i motorn. Nu verkar det som om katalysator är full med kondensvatten, olja och bensin. Jag parkerar ofta i en brant backe. Ibland rinner ovanstående blandning ut på bägge sidor om katalysatorn, inte genom avgasröret. Beror det på den höga oljenivån?Michael

SVAR: För hög oljenivå i motorn är inte bra! Då fungerar vevaxeln som en visp som piskar upp oljan till ett skum, vilket försämrar smörjförmågan. För mycket olja ökar också risken för läckage.

Jag tror att det som rinner ut bredvid katalysatorn bara är det normala sotblandade kondensvatten som bildas i avgassystemet när man kör korta sträckor. MEN – avgasskarvarna ska vara täta! Reparera eller byt avgassystemet!

Urladdat batteri kan bero på smuts och fukt

Min Ford Escort behöver ladda batteriet var 14:e dag. Verkstaden påstår att både batteriet och generatorn är OK. Finns det något annat som kan ha pajat?Vera

SVAR: De vanligaste felen när batteriet tappar laddningen är:

* Smutsigt batteri (smuts och fukt leder ström).

* Bagagerumsbelysning som lyser ständigt.

* Kortslutning i dragkrokens eluttag.

* Överslag någon annans stans (typ i ett eftermonterat larm).

En kraftig hinna måste slipas bort med vattenslippapper

Min Volvos bakljus börjar bli gamla och överdragna av en gråvit hinna. Finns det något medel som kan göra plasten ren på nytt så att lampljuset syns ordentligt?Berit

SVAR: Om hinnan inte är allt för kraftig kan den poleras bort med Autosol eller jämförbart medel. Om hinnan är kraftig måste plasten först handslipas med ett fint vattenslippapper, först grovlek 400, sedan 800, 1000 och sist 2000.

Därefter maskinpolerar du med Autosol eller liknande medel. Om du är försiktig, så plasten inte blir för varm av friktionen, så kan du maskinpolera med en borrmaskin och polertrissa för billack.

Krita på prydnadslister kan vara svårt att få bort

Alla svarta prydnadslister på min Volvo 850 har blivit gråa. Brorsan påstår att detär kritan i alla vax och polermedel som är boven. Är det så? Finns det vax utan krita? Hur får jag det gråa att bli svart igen?Fredrik

SVAR: Allt vax innehåller INTE krita, men så gott som alla polermedel gör det. Kritan är svår att få bort men det brukar gå om man först jobbar ihärdigt med avfettningsmedel och en gammal tandborste. Därefter gnor du med ett vax utan krita, det brukar lösa upp den gamla ytan av vax och krita. Till sist polerar du med någon sorts vinylglans.

För att förhindra de här problemen ska man INNAN polering och vaxning gno in alla svarta plastdetaljer med massor av vinylglans. Då får de en riktigt fet yta som stöter ifrån sig kritan. Rekonditioneringsproffsen går ett steg längre och skyddar även plasten med maskeringstejp när de polerar och vaxar.

På en modern bil tvättar linoljan bort det ursprungliga skyddet

Kan man rostskydda bilen med en blandning av linolja och terpentin? Detta ska vara ett gammalt knep som smederna använde förr i tiden.Rickard

SVAR: Att jag allt oftare får frågor om linolja som rostskydd beror nog det ökade miljöintresset. Linolje-terpentin-metoden fungerar på metall som inte redan är rostskyddad.

Men på en modern bil med modernt rostskydd tvättar linoljan och terpentinen bort bilens ursprungliga rostskydd. På sätt kan det göra mer skada än nytta. Vid all extra rostskyddning är det mycket viktigt att bara använda den typ rostskyddsmedel som fabrikanten har godkänt.

En momentdragning kan bli helt fel om friktionen är för hög

Hej Bosse! I förra veckan hjälpte jag min son att byta topplockspackning på en modern M.G. med mittmotor. Då visade det sig att skruvarna skulle dras ett visst antal grader. Förr använde man ju enbart momentnyckel till detta. När jag började snacka med folk om detta så visade det sig att nästan alla nyare bilar ska vinkeldras. Varför?

Walter

SVAR: En momentdragning kan bli helt fel om friktionen under skruvskallen/muttern är för hög på grund av smuts, rost eller såriga ytor.

Om gängan i stället dras åt ett visst antal grader så blir kraften i själva skruven alltid den rätta. Därför har biltillverkarna allt mer gått över till vinkeldragning. Det finns fina specialverktyg, men om man bara är noggrann så går det lika bra med en billig gradskiva från närmsta bokhandel eller varuhus.

Vid normal körning behöver man inte hälla tillsatser i bensinen

Hej på dig doktorn! Behövs alla dessa bensintillsatser som biltillbehörsfirmorna säljer? Jag kör själv omkring i en ny Nissan Micra utan några tillsatser i tanken. Min man har en fem år gammal

BMW med rak sexa under huven, ibland häller han ”injektortrim” i tanken. Stina

SVAR: Vid normal körning behöver man inte hälla några tillsatser i bensinen. Oljebolagen har redan försett bränslet med olika kemikalier som ska få bensinen att funka i bilarnas insprutningssystem.

Men egentligen skulle man behöva olika sorters bensin för olika typer av körning och bilar. Om din mans bil börjar få problem med kärvande insprutare så kan det därför hjälpa med någon typ av ”injektor-trim” i tanken.

En del påstår att bensintillsatserna bara består av fotogen. Rent kemiskt är det så att fotogenen behövs som bärare av kemikalierna precis som en båt behöver vatten för att kunna förflytta sig.

Gamla bilar som tillverkades för bensin med blytillsats kan behöva blyersättningsmedel. Men det beror också på hur hårt motorn belastas. Å andra sidan skulle jag inte våga chansa att köra en gammal bil utan blyersättning.

Serva vevhusventilationen – det är både enkelt och billigt

Hej Bosse! Jag bytte luftfilter på min Volvo 740 och upptäckte att det droppat olja från röret som går mellan luftmängdmätaren och insuget. Jag torkade bort oljan och kollade ett par dagar senare. Då var det olja där igen. Är det fel på bilen eller motorn?Göran

SVAR: Oljan kommer från vevhusventilationen. En viss mängd förbränningsgaser blåser alltid förbi kolvarna och ner i vevhuset. Och då bildas det ett övertryck där nere. Förr släpptes gaserna bara rakt ut i friska luften. Men redan i slutet på 1960-talet kopplades vevhuset i stället samman med luftrenaren och insugningsröret. Gaserna sugs då in i cylindrarna och förbränns.

För att minimera mängden oljedimma som vill följa med gaserna finns ett oljelås och en backventil som måste kontrolleras minst en gång per år och eventuellt rengöras eller bytas. Prata med närmaste Volvomekaniker, han vet var de här grejerna sitter och vad som ska göras.

Att serva vevshusventilationen går snabbt och reservdelarna är billiga. Men om vevhusventilationen inte sköts finns det stor risk att den täpps. Då bildas ett så stort övertryck i vevhuset att tätningen mellan motor och växellåda trycks ut. För den som äger en Volvo 740 är även det problemet relativt billigt, åtminstone om man jämför med en BMW 740!

Följ ämnen i artikeln