Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Begagnad svensk – för 20 miljoner

Publicerad 2016-01-18

Ett exemplar av slutsålda Koenigsegg Agera RS nu till salu

Koenigsegg har redan sålt alla planerade exemplar av sin Agera RS.

Men nu kan du lägga vantarna på en begagnad bil.

Dock får du hosta upp närmare 20 miljoner kronor.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Har du en ”lucka” i garaget och sugen på att fylla den med något exotiskt?

Då är helt klart en Agera RS ett roligare och mer udda alternativ än en dussinbil som Ferrari LaFerrari och McLaren P1.

Och nu har du tur – för det finns faktiskt några alternativ.

Flera bilar till salu

Den lilla Ängelholmstillverkaren har fått många rubriker på senaste, dels när de visade upp sin första ”megabil” One:1 och dels när de avtäckte Regera – en superhybrid med över 1 500 hästar.

Brittiska SuperVettura är en av ytterst få officiella Koenigsegg-handlare i världen och för den som vill ha sig en super-svensk – är det dit man ska vända sig.

För tillfället har de två CCR, två CCX, en Agera N, en Agera R samt utvecklingsversionen av One:1. Billigast är en grön CCR från 2005 som bara kostar 7,4 miljoner och dyrast är testbilen som de vill ha motsvarande 51 miljoner för.

Dock finns det en lucka i utbudet – de saknar Agera RS.

Agera RS såldes slut snabbt

När Koenigsegg Agera RS hade premiär blev det stor succé – och trots rejält tilltagen prislapp såldes de 25 planerade bilarna ut rekordsnabbt. Ett skäl till detta är säkerligen att bilen var den första som uppfyller alla amerikanska lagkrav.

Och är du på jakt efter en RS ska du vända blicken mot Dubai – för där står ett vit/svart exemplar och glänser, faktiskt bil nummer ett av 25. Men att lägga vantarna på bilen är förenad med en viss kostnad. Al Ain Class Motors som säljer bilen via AutoTrader vill ha 8 450 000 arabiska dirham, motsvarande  19 790 000 kronor.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Följ ämnen i artikeln