Jeeps råa värstingar
Uppdaterad 2018-07-25 | Publicerad 2013-03-21
Klassiska offroadtillverkaren Jeep lanserar nu inte mindre än sex specialbyggda värstingar inför den årliga Jeep-safarin i amerikanska Moab-öknen i Utah.
I ett samarbete med Mopar har Jeep nu tagit fram en uppsättning bilar vars sista behov är en väg. Till stor del bygger sextetten på Wrangler, med undantag av Grand Cherokee Trailhawk Concept.
Som synes på bilderna är det inte i första hand vanliga vägar som man haft i fokus – snarare tvärtom. I stället har bilarna optimerats för att prestera där vägarna tagit slut. Bilarna kommer visas upp officiellt på den årliga Moab Easter Jeep Safari, men Aftonbladet Bil kan alltså visa upp dem redan nu.
Först ut är alltså den ilsket orangea Grand Cherokeen som anpassats för lite hårdare terräng med rejält tilltagna 35-tumsdäck. För att få plats med hjulen har man breddat hjulhusen och höjt upp bilens chassi.
Under huven, som hämtats från prestandamodellen SRT8, har man hämtat över företagets nya treliters diesel. Motorn är framtagen i samarbete med ägarna Fiat och valdes ut för sitt bottenvrid. Fronten och bakdelen på bilen har modifierats för att ge extra framkomlighet och längst bak har Jeep installerat dubbla vinschar i händelse av att man råkar köra fast.
Hårigast i gänget är Mopar Recon med en 470 hästkrafter stark Hemi-V8 från Mopar. Motorn har kopplats samman med en femväxlad automatlåda som utväxlats särskilt för grov terräng.
Chassit har höjts för att ge rum åt de 39 tum stora däcken och för att ge lite extra manöverutrymme åt hjulaxlarna. Även här har kofångarna anpassats för att inte skrapa i när bilen närmar sig en brant backe. Annat som skiljer Mopar Recon från sin Jeep Wrangler-kusin är LED-lampor, halvdörrar och en vinsch modell större i fronten.
Wrangler Stitch
Men där Mopar Recon kanske ser lite nedtyngd av extrautrustning har man med Wrangler Stitch fokuserat på att få en så lätt bil som möjligt. Jämfört med vanliga Wranglers 1 814 kilo har man lyckats kapa bort över 450 kilo, ner till 1 360 kilo i nytappningen Stitch. För att markera att det är en flugviktare i sammanhangen är karossdelarna i genomskinligt material. Stolarna har lånats över från sportbilen SRT Viper och V6:an är i lättviktsmetall.
– Man ser en hel del bilar på Moab-safarin där ägare lägger på tung extrautrustning, säger Jeeps designchef Mark Allen till the Detroit Bureau.
Nästan lika lätt är 1 428 kilo tunga Wrangler Slim. Under huven ruvar här en 3,6-liters V6:a som skickar ner kraften till alla fyra hjul som skotts med offroad-däck. Bilen har höjts upp med två tum och har precis som de andra bilarna specialbyggda stötfångare.
Wrangler Flattop är enligt Jeep själva den "flashigaste" bilen i sammanhanget, men har till skillnad från de övriga bilarna inte höjts upp, som ju annars kan vara brukligt på offroadmodeller. Poängen, menar Jeeps designchef Mark Allen, är att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt, något som är nog så viktigt i offroadsammanhang. Som namnet avslöjar är taket helt plant och kröner en vindruta som kapats med två tum.
Premiär i påsk
Att ha en koncept-Jeep utan militärkoppling vore så klart ögonbrynshöjande. För att lugna ner pannvecken har Jeep tagit fram Sand Trooper II, en vidareutveckling av fjolårets hyllade konceptbil från SEMA-mässan. Bilen drar på ökentemat, dock lär det snarare handla om ett tema från kriget i Irak än helgfesten i Moab-öknen. Däcken mäter hela 40 tum och under huven ruvar en 5,7 liters Hemi-V8 på 375 hästkrafter.
Bilarna kommer göra officiell premiär på årets Jeep-safari som går av stapeln över påskhelgen.