Buss på storebror!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-17

Familjebussarna är det självklara alternativet när kombin börjar kännas trång. Bussarna är byggda på höjden vilket ger bättre utrymmen. Men finns det också nackdelar?

Toyota har två snarlika fordon att välja mellan. Vi bussade samman Previa och nya Avensis Verso.

Enligt Toyota är Previa en ”äkta” familjebuss medan Avensis Verso är en högbyggd version av Avensis kombi, som är en traditionell mellanklassbil. Det är svårt att förstå vad tillverkaren menar eftersom båda ser så lika ut.

Men det finns avgörande skillnader.

Ökända minibussar

Previa var namnet redan på Toyotas första familjebuss. Den kom som ett komplement till de ökända japanska minibussarna i början av 1990-talet. Toyota tillverkade redan Hiace och Model F, två skramliga transportlådor med minimal eller obefintlig krocksäkerhet. Previa liknade minibussarna med sin mittmotor under golvet och bakhjulsdrift men var från början konstruerad för för att klara alla krav som ställs på en modern personbil med bra komfort, fina köregenskaper och hög säkerhet.

Previa blev en långlivad succé men många familjer tyckte att bilen var för stor. För lång, otymplig, törstig och allmänt dyr.

Nya Previa som sålts drygt ett år nu är konventionellt byggd med motorn fram och framhjulsdrift, men storleken med de gigantiska innerutrymmena har den behållit.

Två stora skjutdörrar öppnar till bakdelen där det finns fyra eller fem sittplatser beroende på version. Fyra vuxna sitter utmärkt med rejält ben- och takutrymme även längst bak, det är ovanligt i klassen. Med fem vuxna, tre i bredd i mittenraden, blir det lite trängre, men definitivt inte trångt.

Avensis Verso har vanliga bildörrar till den bakre avdelningen där fem personer kan sitta i individuella stolar. Men Avensis är lägre i tak och betydligt trängre. Fem vuxna är inte att tänka på, det börjar bli trångt redan med tre vuxna i mitten och två småbarn längst bak.

Svårt flytta stolarna

Avensis är anpassad för barnfamiljen och fem barn har inga problem med utrymmet. Däremot är det lite knöligt att ta sig i och ur platserna längst bak.

I både Previa och Avensis kan de fem stolarna där bak lyftas ur helt eller bara fällas och skjutas framåt för att öka lastutrymmet. Att lyfta ur stolarna är inte så lätt som det verkar i broschyren. Stolarna är tunga och svåra att lyfta och när de ska på plats igen krävs minst gymnasieingenjörskompetens. Men även med alla stolar på plats finns det ett hyfsat bagageutrymme i båda bilarna. Båda har dock en irriterande lasttröskel och som vanligt har Toyota en rätt billig bakvagnsupphängning som skrymmer och inkräktar på lastutrymmet.

Bakom ratten är det stor skillnad mellan de båda, både när det gäller förarmiljön och köregenskaperna.

Previa är tung och drulig på vägen. Ett skepp som helst håller sig till de stora vägarna. På småvägarna får man ratta rejält för att få med sig bilen åt rätt håll.

Avensis är mer som en personbil. Inget under av körglädje, nej långt därifrån, men helt okej.

Dumt, Toyota!

Förarmiljön i Avensis är traditionell med stora lättlästa mätartavlor rakt framför föraren. Precis som det ska. I Previa har Toyota lekt med instrumentet mitt på instrumentbrädan. Dels är hastighetsmätaren svårläst med sin design för designens egen skull, dels sitter den långt från siktfältet så man måste vrida på huvudet och försöka fokusera på de små otydliga siffrorna. Bara dumt!

Trots att man sitter en bra bit lägre i Avensis är både körställningen och sikten utmärkt i båda. Det är dessutom lätt att kliva in i båda två eftersom sätet är så högt placerat.

Priset avgör duellen

Vilken är då bästa valet för barnfamiljen? Det finns en skillnad som mer än något annat gör Avensis till segrare i den interna Toyotaduellen. Det är priset!

Avensis Verso kostar drygt 230 000 kronor, ungefär som en Volvo V70. Previa kostar 50 000 mer i sitt billigaste utförande. Det är mycket pengar för familjen som ändå inte tänkt skjutsa basketlaget.

I och med Avensis Verso degraderas Previa till att bli en taxibil eller skolskjuts. En alldeles utmärkt taxi, men inte en familjebil. Den är onödigt stor och klumpig och dyr att köpa och dyr i drift.

Toyota Avensis Verso

Pris: 232 900 kr inkl bl a luftkonditionering (manuell) och cd-radio, antisladd finns inte.

Motor: 4-cyl, 1 998 cm3, effekt 150 hk vid 6 000 varv/minut, vridmoment 192 Nm vid 4 000 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,4 sekunder.

Toppfart: 192 km/tim.

Förbrukning (bl): 0,86 liter/mil.

Mått och vikt: Längd/bredd/höjd 465/176/173 cm, tjänstevikt 1 610 kg.

Äga

Toyota tar rejält betalt, priset ligger 30 000–50 000 över

flera spännande alternativ i klassen. Men i priset ingår tryggheten med oöverträffad tillförlitlighet och högt

andrahandsvärde.

Köra

Trygg och förutsägbar men definitivt inte underhållande. Fast det kanske en så här stor familjebuss inte måste vara?

Komfort

Relativt tyst och bekvämt fjädrad. Det fjärde plusset har

egentligen med utrymmet att göra, det är rymligt, ungarna sitter inte i knät på varandra och de har det bra.

Utrymmen

Betydligt rymligare än i en Volvokombi. Fullt tillräckligt för de flesta av barnfamiljens behov.

Säkerhet

Toyota är en föregångare bland de japanska tillverkarna när det gäller krocksäkerhet. Räkna med att Avensis, där man dessutom sitter högt, är trygg vid en olycka.

Känsla

Känslor är något som Toyota måste öva lite på. Det är trist och grått. Formgivningen är en gäspning både ut- och invändigt.

Helhet

Transportör. Avensis Verso är perfekt som transportör. Stor, rymlig, praktisk. Dessutom är tillförlitligheten i topp och krocksäkerheten god. Med lite lägre pris, lite piggare köregenskaper och roligare design hade det blivit

en klockren femplussare...

Toyota Previa

Pris: Luna, 7-sits 284 900 kr, Sol, 6-sits 295 900 kr inkl bland annat automatisk luftkonditionering och cd-radio, antisladd finns inte.

Motor: 4-cyl, 2 362 cm3, 156 hk vid 5 600 varv/minut, vridmoment 225 Nm vid 4 000 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 sekunder.

Toppfart: 185 km/tim

Förbrukning (bl): 0,95 liter/mil.

Mått och vikt: längd/bredd/höjd 475/179/181 cm, tjänstevikt 1 770 kg.

Äga

För den normala barnfamiljen är Previa på tok för dyr. Man betalar för utrymmen som aldrig kommer att utnyttjas och med storleken följer även höga bränslekostnader.

Köra

Inte lika bra som Avensis men jag har inte hjärta att ge bara två plus. Bilen är bra för sin storlek, SL-bussar är inte bättre.

Komfort

Relativt tyst i våra svenska hastigheter, skön fjädring. Men precis som med Avensis är det rymden som bidrar till komforten. Att slippa sitta på varandra.

Utrymmen

Större än så här kan ett personbilsregistrerat fordon knappast bli.

Säkerhet

Previa är hög, stor och tung, det ger säkerhet med automatik. Dessutom jobbar Toyota seriöst med säkerhetsfrågor.

Känsla

Det är en härlig känsla att sitta högt och ha full koll på trafiken. Men någon lustigkurre handlar det inte om, snarare en taxi eller skolskjuts.

Helhet

Onödigt stor. Previa är helt enkelt onödigt stor. Det är ingen familjebil utan ett persontransportfordon som passar bäst som taxi. Sex, sju vuxna behöver inte trängas. Men utrymmet kostar. Previa är dyr både att köpa och driva.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln