Säkert, Volvo
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-16
Aftonbladets Robert Collin känner på nya S60 och avslöjar en världsnyhet
GÖTEBORG. Nästa Volvo blir snyggare, säkrare och snålare.
Aftonbladet har följt arbetet med nya S60 – och kan avslöja en riktig Volvonyhet: Om två år kommer en helt ny kombi: V60.
Konceptbilen av S60 ska visas på bilsalongen i Detroit i januari och blev klar förra veckan, i allra sista stund för att hinna skeppas över Atlanten.
Aftonbladet fick en unik möjlighet att följa bygget.
Vi har tittat på skisser tillsammans med formgivarna, diskuterat materialval och försökt hålla oss ur vägen när bilen tagit form i modellverkstaden på Hisingen.
Skandinaviskt
S60 är första bilen som nye designchefen Steve Mattin satt sin prägel på från första början.
Skuldran längs bilsidan är inte rak längre, utan vågformad och med tydliga hjulhus. Fronten ser fartigare ut och bakdelen har tydliga drag av den senaste modellen från Jaguar.
Men det viktiga är att det ser skandinaviskt ut. Rent och utan krusiduller.
Samma sak invändigt där den fräcka och ursvenska mittkonsolen i kristall, från Orrefors glasbruk, dominerar.
Utvändigt är det inte mycket som skiljer konceptbilen från den nya S60 som rullar ut från Torslandafabriken om drygt ett år. Invändigt är det djärvare med design som kanske kommer om fem-sex år.
S60 blir omkring 20 procent snålare än dagens modeller. Dels kommer en helt ny direktinsprutad bensinmotor på 180 hk, dels nya femcylindriga dieslar från Skövde, den starkaste på 205 hk.
Under halvlitern
Med 180-hästarsmotorn ska S60 klara dagens miljöbilsgräns på 120 gram koldioxid per kilometer. Det betyder en bensinförbrukning på under halvlitern.
S60 får också ett system med laser och radar som känner igen en människa – och bromsar bilen automatiskt om en fotgängare går ut framför den. Detta system, utvecklat i Göteborg, är Volvo först med.
Ett halvår efter S60 kommer kombin V60 som fyller upp tomrummet mellan V50 och V70. En helt ny bil för Volvo.