Ett, tu, tre typer av eldrift i superbilen

Uppdaterad 2018-04-12 | Publicerad 2017-11-10

Elmotorn blir allt viktigare också i prestandabilar.
Oavsett om man laddar med ren el eller blandar el och fossilt.
eCarExpo visas tre spännande superbilar – med tre olika hybridlösningar.

BMW, Lexus och Porsche. Tre prestandabilar som använder elektriciteten på lite olika sätt och vis. Det blir vanligare att bilfabrikanter kombinerar el med fossila bränslen. Precis som i dagens formel 1-motorer där verkningsgraden ökat från 30 till 50 procent.

Tre olika idéer

eCarExpo, elbilsmässan i Göteborg, visas tre bilar med absolut senaste teknik för hybridbilar. Tre helt olika idéer om hur traditionell teknik kan kombineras med eldrift. Alla med det uttalade målet att sänka förbrukning, förbättra körbarhet och samtidigt öka prestanda.

Kommande helg, 18–19 november, flyttar elbilsmässan till Nacka och Stockholm.

BMW i8 – två separata drivlinor

BMW har gått sin egen väg med eldrift på framhjul och trecylindrig 1,5-liters bensinmotor som driver bakhjulen. Det genererar 131 hästkrafter via el och 231 med bensin, totalt 362 De separata systemen samspelar.

Prestanda: 0–100 km/tim på 4,4 sekunder. Toppfart: 250 km/tim. Toppfart el: 120 km/tim. Räckvidd el: Knappt 40 km.

Lexus LC500h – innovativ transmission

Bensinmotorn är en V6:a på 295 hästkrafter. Den kombineras med två elmotorer integrerade i drivlinan. En av motorerna fungerar som kombinerad startmotor och generator. Elmotorerna levererar 59 hästkrafter och totalt blir det 354 hästkrafter. Avancerad transmission med fyrstegad automat och en planetväxel.

Prestanda: 0–100 km/tim på 4,7 sekunder. Toppfart: 250 km/tim. Toppfart el: 140 km/tim.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – klassisk hybrid

Klassisk hybridlösning – med elmotor mellan bensinmotor och transmission. En V8 på 550 hästkrafter och en elmotor på 136 hästkrafter, kombineras med 8-växlad PDK-låda. Drivning på alla fyra hjul. Finns även en klenare version med V6-motor på 330 hästkrafter och samma elmotor. Prestanda: 0–100 km/tim på 3,4 sekunder. Toppfart: 310 km/h. Toppfart el: 140 km/tim. Räckvidd el: Omkring 50 km.

Källa: eCarExpo

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 412 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

COMPUTERSALG

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 087 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 387 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln