Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Forskare: Dubbdäck en fara för hälsan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-28

Vill minska användandet till var femte bil i storstäder

Sluta kör med dubbdäck – och rädda liv.

Det är den något oväntade slutsatsen i en rapport om dubbdäcksanvändandet i Sverige.

Forskarna bakom rapporten vill minska användandet i storstäder till var femte bil, skriver Svenska Dagbladet.

Dubbdäck bidrar till trafiksäkerheten vintertid. Men de river också upp mikroskopiska partiklar ur vägbeläggningen som sprids i luften. Dessa andas sedan in, och bidrar till luftvägsbesvär och hjärt-kärlsjukdomar.

Därför, resonerar forskarna vid Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI, borde de liv dubbdäcken räddar på vintervägarna vägas mot de liv de tar via ökad mängd skadliga partiklar i luften.

”Slopa dubbdäck i stan”

Mats Gustafsson, forskare på VTI, anser att boende i storstäder som mest kör inne i stan ska låta bli dubbdäck. På landsbygden däremot vill man ha tvång vintertid.

Forskarna på VTI vill justera statens nollvision om antalet döda i trafiken, så att även de hälsofarliga partiklarna räknas in.

– Vi kan inte stirra oss blinda på trafiksäkerheten, säger Mats Gustafsson till Svenska Dagbladet. Det kan finnas effekter som är lika viktiga.

Vägverket håller inte med

På Vägverket håller man inte med om att det skulle finnas en konflikt mellan nollvisionen och dubbdäckens hälsoeffekter.

– Det behöver i alla fall inte göra det, finns det en sådan är den hanteringsbar, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör.

Utsläppen av skadliga partiklar anser han kan minskas med en hastighetsbegränsning.

Daniel Wiklander

Följ ämnen i artikeln