Collin: Kör man i 110 km/h händer inget
Uppdaterad 2015-02-27 | Publicerad 2014-11-27
- Det handlar om sunt förnuft, säger Robert Collin om kraschade sportbilar
Nästan varje vecka kraschar en supersportbil runt om i världen.
Vårdslösa förare utsätter både sig själva och andra trafikanter för livsfara.
– Kör man i 110 km/h händer det inget med supersportbil, säger Robert Collin.
Nyligen kraschade 916 hästkrafter starka McLaren P1 i hög fart på motorvägen utanför Dallas i USA. Tidigare i år har såväl Porsche som Ferrari skrotats – och i Sverige omkom i somras två personer när deras Lamborghini i hög fart åkte av E4:an.
Nu väcks frågan om de extremt motorstarka bilarna – och riskerna de utsätter andra trafikanter för.
"Kräver försiktighet"
Robert Collin menar att bilarna kräver försiktighet, men tror inte alls på idén om ett speciellt körkort för de extremt motorstarka bilarna.
– Kör man i 110 km/h händer det inget med en supersportbil, men det är klart att bilarna är svåra att hantera om man inte är försiktig. I slutänden handlar det om sunt förnuft, och då spelar det ingen roll om förarna har ett speciellt körkort. Med ett sådant kanske han hade kört ännu bättre, så nej, det handlar enbart om sunt förnuft, säger Robert Collin till Motorista.
Unga män överrepresenterade
Unga män är överrepresenterad i olycksstatistiken i Sverige och enligt NTF sker de flesta olyckor i kombination med höga hastigheter, alkohol, droger och ökat risktagande.
– För att komma åt problemet måste man jobba med attityder. Vill man busa med bilen får man göra det på bana och vill man ha fri fart får man åka till Tyskland, säger Robert som påminner om en liknande historia för 15 år sedan.
Samma sak för 15 år sedan
Då skedde flera dödsolyckor på rad under en vinter med fullastade familjebussar inblandade. Olyckorna kom i tät följd och då väcktes också kravet på ett speciellt körkort . Men för minibussar.
– Jag hävdade att det var slumpen, och det blev aldrig några fler dödsolyckor. Det var fyra-fem stycken den vintern, sen har det inte varit fler. Ska vi ha körkort för supersportbilar har vi också ett problem med amerikanska muskelbilar. Massvis med hästar, bakhjulsdrift och inget antisladdsystem, det är jättefarligt om man trampar gasen i botten.
"Många puttrar bara runt"
Och även om supersportbilarna är överrepresenterade i olycksstatistiken handlar det om ett fåtal olyckor, menar Robert.
– De flesta som köper sådana här bilar inte är busar, många puttrar bara runt. Och vi ska komma ihåg att de som verkligen är överrepresenterade är de berusade förarna.