”Volvo ska inte längre slåss i premium-klassen”
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-30
Vd:n Stefan Jacoby har en annan plan för Volvo
– Volvo ska inte längre slåss med premiummärkena.
Det säger Stefan Jacoby, Volvos nye vd, nyligen i en intervju.
– Vi borde sluta kopiera tyskarna och satsa på det som är säreget för oss, säger han.
Tyske Stefan Jacoby tog över vd-posten för Volvo i mitten av augusti efter flera år i Volkswagen-koncernen, senast som USA-chef från år 2007.
Efter drygt tre månader som Volvos vd har han redan en klar bild av hur han vill positionera märket från Torslanda.
– Låt oss spola det här ”premium”-snacket. Det låter bara som en prissättningsstrategi, säger han till brittiska motorsajten Autocar. Jacoby menar att att Volvo inte längre ska försöka positionera sig genom att efterlikna dominanterna BMW, Audi och Mercedes i premium-klassen.
– Vi måste fokusera på den eleganta skandinaviska enkelheten – det som är unikt med Volvo – och inte kopiera våra konkurrenter.
Volvos räknar med att sälja 800 000 bilar per år om tio år, vilket är mer än dubbelt så många som dagens 380 000 sålda bilar per år. För att nå de volymerna måste märket växa kraftigt på USA-marknaden, vilket jacoby ser som en av sina största uppgifter.