Jeepii vilken Volvo, tjejer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-08

Nya XC90 flirtar med sin målgrupp de amerikanska välutbildade kvinnorna

DETROIT

Manlig men inte macho, så säger Volvo själva om nya XC90. Beskrivningen stämmer.

Formerna är runda och mjuka samtidigt som bilen är stor och trygg.

Jag tror att den kommer att köra rätt in i hjärtat på de välutbildade amerikanska kvinnor som är målgruppen.

Publikmagnet Nya Volvo XC90 lockade genast amerikansk storpublik då den presenterades i går på bilsalongen i Detroit.

Den stora Cross Countryn som presenterades på bilsalongen i Detroit i går kommer i rättan tid.

Jeeparna är Amerikas största bilklass och den enda som fortfarande växer. Bilförsäljningen i USA minskade förra året men jeeparna ökade och allra mest ökade den nya typen av stadsjeepar som INTE är byggda för terrängen, det vill säga bilar som Mercedes M-klass, BMX X5 och Lexus RX300.

Rädd amerikansk kvinna blir trygg

Volvo XC90 är just en sån bil. Hög med 22 cm markfrigång, fyrhjulsdrift och en sitshöjd som är drygt 20 cm högre än i en normal Volvo. En bil som gör en rädd amerikansk kvinna trygg. Men utan nackdelarna med de traditionella stadsjeeparna som är stötiga, bullriga och som har tvivelaktiga köregenskaper.

XC90 utstrålar allt som Volvo brukar stå för.

Säkerhet Bilen är byggd för att inte krossa en personbil vid en krock. Den har världens första antisladdsystem som kompenserar om bilen lutar för mycket och om bilen ändå skulle välta utlöses krockgardinerna innan bilen slagit runt. Bältessträckare på alla platser. Även extrasätet längst bak klarar Volvos säkerhetsnormer.

Barn Relativt låg midjelinje gör att barnen lätt ser ut genom sidorutorna. Platsen i mitten bak kan skjutas fram så att ett ensamt barn sitter nästan framme hos mamma och pappa. TV-skärm i taket, uttag för hörlurar och en flexibel stereoanläggning.

Miljö Uppfyller alla krav på förbrukning och utsläpp som ställs på vanliga bilar trots att den här biltypen har mildare krav i USA.

Baspriset är lågt

XC90 är en personbil som liknar en jeep. Köregenskaper och komfort ska vara som en personbil. Terrängegenskaperna däremot är skrala trots hög markfrigång.

Bilen ska byggas i Torslanda på samma löpande band som de andra Volvomodellerna.

Det ger låga tillverkningskostnader och baspriset 360 000 kr är lågt. Produktionen startar efter semestern och försäljningen i höst.

Rekordvinst för Volvo Volvo Personvagnar gjorde en rekordvinst förra året. Vinsten ökade till drygt sju miljarder kronor trots att världsekonomin pekade nedåt.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln