Nya lill-Volvon en chic citybil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-20

Praktisk och präktig – glöm det

fjärran från villa och vovve Tråkstämplade Volvo sexar till sig och hårdlanserar sin citybil med reklambilder tagna i hippa New York-miljöer. Man hoppas att unga storstadsbor, som tidigare aldrig ens funderat på en Volvo, ska välja C30.

Volvos nya C30 är liten, smart och ung.

Bilen släpps i september men Aftonbladet kan redan i dag visa Volvos egna bilder på den nya kupén.

Målgruppen är unga storstadsbor som inte ens funderat på en Volvo tidigare.

C30 visades i januari som konceptbil på bilsalongen i Detroit. Just nu står den på London Motor Show. Konceptbilen är en ren showbil med kraftigt accentuerade detaljer. Produktionsbilen blir mer diskret.

Den utmanande interiören från showbilen med plats för bara fyra personer är dock kvar. Instrumentbrädan kommer direkt från S40 medan de två separata bakstolarna för tankarna till nya cabben C70.

Liten och kompakt

Bilen är fyrsitsig och fyra normalstora vuxna kan transportera sig åtminstone kortare sträckor. Ett par golfbagar får plats i bagageutrymmet.

Ute i världen vänder sig Volvo till högutbildade medelålders och äldre köpare. I USA som är största marknaden är kunderna framför allt kvinnor med barn som väljer Volvo för säkerhetens skull.

Men när Volvo vill växa måste man hitta fler köpare och fånga upp de unga.

C30 är liten och kompakt och flörtar inte med dem som först och främst vill ha en rymlig, praktisk bil.

Supersnål motor

Och även om bilen får en supersnål dieselmotor för att tilltala köpare i Europa räknar Volvo med att sälja C30 med stora starka femcylindriga bensinmotorer och fullproppade med utrustning.

För att hitta de nya köparna satsar Volvo en extra miljard på marknadsföring. C30 får premiär på bilsalongen i Paris i slutet av september.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln