”Är snålaste bilen vi någonsin testat”

Uppdaterad 2016-07-28 | Publicerad 2016-05-26

Inga revolutionerande nyheter, men väl ett imponerande resultat.
Det skriver Consumer Reports efter att ha testat Toyotas nya generation av Prius.

”Är den snålaste bilen vi någonsin testat”, säger Tom Mutchler på tidningen.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Varje ny generation, uppdatering eller facelift av en modell brukar innebära mer teknik och förbättrad prestanda. Och just hur mycket effektivare en bil blivit brukar tillverkarna gärna vilja framhålla. Men i vissa fall så är det bara ”pappersdrakar” och vid normal körning ute på vägarna är siffrorna något helt annat.

Snålast någonsin

Men Toyota verkar ha lyckats bra med sin nya Prius, det skriver amerikanska tidningen Consumer Reports. Inte nog med att den hade bättre förbrukning än bilen den ersätter, den slog till med nytt rekord – och höjde ribban för vad som ska anses bränslesnålt.

Enligt tidningens mätningar så klarade sig bilen genom alla tester med en snittförbrukning på 0,45 liter per mil.

Nu kanske många höjer på ögonbrynen och tycker att det låter högt, och att det borde finnas massvis med modeller som har bättre förbrukning. Och visst finns det massvis med bilar som har bättre förbrukning än 0,45 l/mil på pappret (Toyota anger ju 0,3 l/mil för nya Prius), men verkligheten är en helt annan.

Consumer Reports menar även med sin snålast någonsin vanliga hybrider, elbilar och laddhybrider med större batterier har inte tagits med i beräkningen.

Inte perfekt

Consumer Reports skriver att deras mätning visade att det framförallt var vid stadskörning som den nya generationen förbättrats. Därtill så hade hybriden vid landsvägskörning i 105 km/h – bättre förbrukning än alla dieselbilar som testats.

Toyota Prius får även plus i kanten för att det är en ”riktig” bil som fungerar i vardagen, men det finns brister. Tidningen tar upp den plastiga interiören, att framsätena inte är strålande samt att sikten bakåt är begränsad och skriver att  ”bränslerekord” till trots – bilen är inte perfekt.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK STOLPFÄSTE 1 LADDBOX EN 920-00010

2 157 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 451 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDSTOPPET

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 987,55 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

PROSHOP

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 538 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

INET

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

699 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 006 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 790 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 630 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln