En äkta Superswede

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-11

Koenigsegg – drömbilen från Skåne

Förra året var läsarnas favoritsportbil Aston Martin Vanquish.

Den dundrade in på listan från ingenstans.

I år är det dock vår svenska stolhet – Koenigsegg som står överst på prispallen.

En verklig superbil från en äkta entusiast i lilla Ängelholm.

Koenigsegg är både en dröm och en drömbil.

Christian von Koenigsegg gjorde det som vi andra bara vågar drömma om.

Han skapade sin egen superbil.

För mer än tio år sedan var Koenigsegg ett totalt okänt varumärke. Idag vet alla shejker i hela Mellanöstern vilken bil som innehar Guinnessrekordet ”världens snabbaste serieproducerade bil”. Att Bugatti byggt Veyron och inofficiellt sprängt 400 km/h-gränsen kan vi bortse från tills den klättrar in i den kända rekordboken.

Sen vi testade Koenigsegg CCR har en ännu mer extrem version kommit ut – CCX. Den finns att få med etanoldrift och ger då en bra bit över tusen hästkrafter. Helt galet. Men så ska det också vara, en superbil ska spränga gränser och ligga i framkanten av teknikutvecklingen.

Högsta topphastigheten

CCR fick sig en omgång av oss på den välkända banan Nürburgring i Tyskland och var då bara två sekunder långsammare än rekordinnehavaren Porsche Carrera GT. Tiden blev sju minuter och 34 sekunder, det blir en rätt hygglig medelhastighet på en 2,1 mil lång bana. Koenigsegg var alltså inte snabbast varvet runt men den hade högsta uppmätta topphastighet på banan, 313 km/tim.

Att CCR är en ruskigt snabb bil är inte så konstigt när man tar en titt på drivkällan.

Första Koenigseggbilarna hade en amerikansk V8 monterad mitt emellan bakaxeln och förarstolen. Numera har man en egen V8 på 4,7 liter som ger hiskeliga 806 hästkrafter och ännu mer imponerande 920 Nm. Med en sådan motor kan man få vilket fläskberg som helst att gå fort, men grejen är att CCR bara väger 1 180 kg. Veyron är 200 hästar starkare men väger också närmare tusen kilo mer.

Fortsätter vi att jämföra med Bugattin så kan vi se att man får två CCR till priset av en Veyron. Men att jämföra dessa bilar är egentligen orättvist mot båda. Den ena är en hysteriskt snabb och rå racerbil som man kan köra på vanlig väg med. Det andra är en lika snabb lyxsportbil fullproppad med läder och lyx. Två skilda världar.

Och då föredrar ni läsare Koenigseggvärlden.

Följ ämnen i artikeln