Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Opel i fin form

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-18

Väldesignade Insignia överraskar positivt

Opel Insignia ska få oss att glömma präktiga helylle-Opel.

Design går före bästa möjliga utrymme och resultatet är imponerande.

Opel själva talar om ett paradigmskifte för sitt designspråk. När jag får se den på gatan för första gången är det bara att hålla med. Nya Insignia mer ut som en mindre Jaguar XF än en ersättare till Vectra.

Slanka linjer med låg taklinje och bred häck gör bilen aptitlig men stjäl också en del kupéutrymme. Inte minst för passagerarna bak som får begränsad takhöjd och i viss mån även bredd. För bagagevolymen gör dock designen med det höga bakpartiet gott och det ryms ordentliga 500 liter i sedanen.

Totalt är Insignia mer jämfördig med Passat CC än rymliga Mondeo.

Upp ur tråkträsket

Det nya designspråket tar inte bara Opel ur tråkträsket utan ger också mycket lågt luftmotstånd, det så kallade Cd-värdet är låga 0,26 vilket är viktigt för bränsleförbrukningen.

Vi provkör 2,0 CDTI som ersätter gamla 1,9-litersdieseln och kommer till Sverige med 130 och 160 hästkrafter. Jag kör den starkare vilket betyder att 350 newtonmeter står till förfogande, men det bästa är att den nya dieseln jobbar mycket mjukare och inte knorrar förrän neråt 1 000 varv. Den är för det mesta tyst och fungerar ypperligt i bilen.

Smidigt vred

Insidan är mjuk och inbjudande och långt ifrån gråtrist som Vectra. Menyerna sköts via ett vred som BMW skulle kalla iDrive. Tyvärr kan man komma åt att trycka ner den ofrivilligt. En annan ergonomisk nackdel är de väl många röda prickar och symboler som syns nattetid.

Man sitter bekvämt på en ganska platt stol med ställbart svankstöd. Som tillval finns både komfort- och sportstol. Hela stolsprogrammet ska ha ägnats särskilt stor vikt på grund av alla onda ryggar som bilkörande skapar.

Fram åker man riktigt komfortabelt trots 245/45-18-däck. Den släta, österrikiska alsfalten gör sitt för den fina ljudkomforten medan gupp tas om hand av ”FlexRide”, Opels namn på chassit med adaptiva dämpare (tillval).

Styrningen är osedvanligt kvick i responsen. Fyrhjulsdrift finns att få och strax också skyltavläsning (hastighet) i instrumenten. Med lite bättre kvalitetskänslan kan Opel nå riktigt långt, priset är rätt och produkten för en gångs skull riktigt lockande.

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln