Första bilden på nya Saaben
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-20
Här är den första bilden på Saabs nya modell 9-2X.
Bilen är planerad att säljas endast i Nordamerika - men kan komma även till Sverige.
- Om det finns en stor efterfrågan skulle vi givetvis kunna ändra oss, säger informationschefen Örjan Åslund.
Saabs nya småbil ska premiärvisas i mitten av december på bilsalongen i Los Angeles. Trots att Saab kallar bilen den "största produktoffensiven någonsin" är inte Saab 9-2X speciellt ny.
Lik Subaru Impreza
Den bygger mycket
på japanska Subaru Impreza - en tio år gammal modell.
Saab 9-2X behåller Imprezans grundkonstruktion och kupéutrymme. Men det blir nya framskärmar, motorhuv och front. Bak blir det en egen lucka och andra lyktor.
Den är en femdörrarsbil som kommer att säljas i
två utföranden, båda
har fyrhjulsdrift och halvkombilösningen som standard.
Instegsmodellen har en fyrcylindrig boxermotor på 2,5 liter medan toppmodellen Aero har en turboöverladdad boxerfyra på 227 hästar.
Förlust: 4,5 miljarder
Den nya Saaben tillhör storleksklassen under 9-3 Sportsedan.
- Vi ser ett snabbt framväxande segment i USA för en premiumbil i den storleksklassen, säger Saabs vd och styrelseordförande Peter Augustsson.
Förra året gjorde Saab en förlust på osannolika 4,5 miljarder.
Det har satt sina spår i produktutvecklingen.
Ägaren General Motors har tagit över besluten från Trollhättan och vill se lättsålda bilmodeller.
General Motors har en ägarandel på 20 procent i Fuji Heavy Industries, som tillverkar Subaru, och det är där Saab 9-2X kommer att tillverkas.
Börjar säljas nästa år
Här i Sverige för Subaru en tynande tillvaro, förra året såldes 830 bilar, 216 av dem var Imprezamodellen.
Saab 9-2X ska enligt planerna börja säljas på försommaren nästa år i USA och Kanada, fortfarande övervägs dock introduktion på fler marknader.
Sportiga 9-2 Aero toppar 230 km/tim
Zendry Svärdkrona