Han ska få fart på Rover i Sverige

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-06

till hjälp tar han MG

Jan Reander.

Här är mannen som ska lyfta Rover i Sverige.

Till hjälp tar han - MG.

Jan Reander tror på båda brittiska märkena.

Han är full av optimism efter vårens introduktion av det klassiska märket MG.

Förhoppningen är att det även ska lyfta klassiska Rover.

- Vi har satt som mål att sälja 2 000 bilar under året och siktar på en marknadsandel på 2-2,5 procent redan 2004, säger Reander.

Det är stora ord med tanke på att MG Rover måste betraktas som nya på marknaden, trots den hundraåriga historien.

Under fjolåret såldes bara cirka 300 bilar i landet, men då ska man komma ihåg att Jan Reander drog i gång verksamheten i Sverige den

1 oktober 2002.

- Jag började med tre återförsäljare som sedan snabbt växte till 33. Nu har jag ytterligare ett tiotal återförsäljare som vill sälja våra produkter.

Före semestern hade Reander och hans återförsäljare sålt knappt 400 bilar. Det var tre gånger så många som Smart eller Porsche. Eller dubbelt så många som Alfa Romeo.

Kommer då märkena MG och Rover att återfå sin fornstora glans?

Frågar man Jan Reander är svaret givet. Så låt oss hoppas att han har rätt.

Om det är något MG Rover alltid har varit bra på genom historien är det att överleva.

Kenneth Olausson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln