Kopplar du?
Uppdaterad 2017-11-07 | Publicerad 2004-09-06
Bosse Bildoktorn om vanliga kopplings- problem
Hej allihop! Trots att problemen med kopplingen har minskat drastiskt de senaste decennierna har det kommit många frågor om pedalen längst till vänster. Här har jag samlat de vanligaste felen.
Förr var det vanligaste problemet att lamellerna började slira. Den första symtomen är då att motorns varv ökar i uppförsbackarna utan att farten samtidigt stiger. I dag har materialet i lamellerna blivit så bra att det i princip bara är de som utsätter kopplingen för extremt mycket slirande som tvingas byta koppling. En högriskgrupp är husvagnsägare som tvingas backa i branta uppförsbackar.
En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller testas enklast brant uppför. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/tim. Ge full gas - tryck snabbt ned kopplingen - men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv - släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den "biter".
Dåliga lameller kan indikeras av att kopplingspedalen "tar" allt högre upp. Men om du märker att pedalen "tar" allt längre ner så ligger felet i överföringen av din fotrörelse från pedal till lamell. Och det är här man i dag hittar de vanligaste kopplingsfelen. Det finns två varianter på överföringen, antingen via vajer eller hydraulik.
Vid problem med vajern bör du även titta efter sprickor i olika fästen och armar. Ty ibland luras man att byta vajer när det egentliga felet ligger i en annan komponent.
Vid problem med en hydraulisk överföring gäller samma procedur. En tumregel är att både cylindern vid pedalen och vid kopplingen måste bytas eller renoveras. Problemet brukar bara vara löst i någon månad om bara ena cylindern fixas. Systemets ökade tryck får nämligen snart även den andra cylindern att börja läcka.
Om man inte är expert på ett visst märke kan det vara svårt att avgöra om det vettigaste är att byta eller renovera en kopplingscylinder. Därför är det ofta säkrast att byta till nya grejer, under förutsättning att reservdelarna är extremt dyra.
Till sist ska man också titta noga på slangen mellan cylindrarna. Den kan vara så torr och sprucken att risken för läckage är överhängande. Eller så har det läckt så mycket motorolja på gummit att det blivit mjukt och svampigt - vilket ger en mjuk och svampig känsla i pedalen.
Vanliga kopplingsbekymmer
Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)