Kamremmar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-03

En rem som kan kosta skjortan.

Kamaxelremmarna i våra bilar måste bytas regelbundet, annars pajar motorn och då blir det dyrt, dyrt, dyrt!

Även det förebyggande rembytet kan kosta skjortan, runt 15000 kr är inte ovanligt och då handlar det ändå bara om en vanlig bruksbil.

En bra tumregel för att få låga servicekostnader brukar vara att välja en fyrcylindrig bil som även finns med sexa.

Avsaknaden av de två cylindrarna ger oftast förvånansvärt gott om plats i motorrummet. På tal om kamaxlar så måste jag också spy min galla över långa oljebytesintervaller.

Ett exempel är Saabs omtalade motorhaverier som aldrig uppstått om inte serviceintervallerna varit uttänjda maximalt.

En annan variant av mekanisk rysk roulette är de hydrauliska ventillyftarna som finns i så gott som alla dagens motorer.

I den bästa av världar minimerar de servicekostnaderna. Men i praktiken är det en ständig källa till problem så fort en bils oljebyten inte har skötts till punkt och pricka.

Och ibland klapprar de ändå!

Följ ämnen i artikeln