Svensson, du sitter fel bakom ratten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-31

Nio av tio sitter helt fel

Öppna dörren, sätta sig i bilen och köra iväg. Det är väl enkelt?

Nej, stopp ett tag. Hur är din körställning?

Nio av tio förare sitter fel, enligt Motormännen.

SÅ SITTER DU RÄTT Klicka för större bild

– Att det var så pass många som sitter fel trodde jag inte, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Varje år drabbas mellan 18 000 och 20 000 trafikanter av whiplashskador på grund av olyckor. En av de vanligaste orsakerna är felaktig förarställning, enligt motororganisationen.

Och de flesta förare är dåligt medvetna om vikten av en korrekt körställning, är Stavegårds uppfattning.

Nackstödet – det är exempelvis något som alltför ofta glöms bort.

Fel inställt

– Många har nackstödet fel inställt. Det sitter för långt ner så att det inte tar emot som det ska.

Förutom nackstödet felas det ofta med hur bilsätet är inställt, ibland kan det luta bakåt alldeles för mycket.

– Många tänker inte på det men det kan bli svåra skador därför att bältet hamnar fel om man är för mycket bakåtlutad.

När det gäller en bakåtlutande körstil har även Berit Johansson, förbundsorförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) sina reflektioner.

Halvligga är vanligt

– Väldigt många karlar halvligger när de kör, säger hon.

– En korrekt ställning är att när man trampar ner kopplingen så ska man ha lite grand kvar på böjen av benet. Också när man håller i ratten ska det finnas en böj kvar på armbågen.

Det här med körställning tas även upp i körkortsutbildningen.

Tvåfingersregel

– I första lektionen. Man har ju ett någorlunda tränat öga och är det någon som ställer in sätet, ryggstödet och allting rakt upp och ner och det ser väldigt bra ut, kanske man inte kommenterar det så mycket. Men oftast går man igenom det. Jag själv pratade alltid om att när man ställer in nackstödet ska man få in högst två fingrar mellan stöd och nacke. Jag har blivit påkörd några gånger så jag vet hur viktigt det är.

Motormännens redovisning bygger på uppgifter från Trafikverket och Försäkringsförbundet.

TT

Följ ämnen i artikeln