Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Hur monterar jag bredare hjul?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-12

Hej Bosse. Jag hörde dig prata på radio om olika tumregler när man monterar bredare hjul på bilen. Men jag hann inte med att anteckna. Kan du ge mig en skriftlig repris? Janne Svensson

OK, här kommer det:

l Bredare hjul ger ofta en bredare spårvidd vilket frestar på hjullagren. Därför godkänner bilprovningen sällan mer än 15 mm ökning av spårvidden (7,5 mm per sida). Tänk också på att däckets rullningsomkrets bara får ändras fem procent.

l Breda däck slits lättare snett av fel hjulinställning än smala. Kontrollera därför alltid hjulinställningen innan du monterar nya hjul.

l Ett annat problem som kan uppstå vid fälgbyten är att bromsarna inte får plats, tro inte att alla bilar av en viss modell har samma bromsar. Bredare hjul är tyngre vilket frestar på bromsarna, klossarna slits alltså fortare med häftigare hjul. Om bilen har trumbromsar måste du kontrollera att fälgarna kan monteras plant mot bromstrummorna. Ibland måste man ta bort nithuvuden, skruvskallar och liknande.

l Även på helt nya bilar flexar gummibussningarna en del. Det måste därför finnas ett par centimeters spel mellan hjulet och karossen.

l Hjulskruvarna/muttrarna måste ha rätt längd och skalle. Med för korta skruvar kan du tappa hjulet och för långa kan haka fast i bromsdetaljer. Det är vanligt med olika sorters skruvar för plåt- respektive lättmetallfälgar. Använd inte muttermaskin till lättmetallfälgar och glöm inte att efterdra hjulen efter ca 10 mil.

l Tyngre hjul ger sämre vägegenskaper. Om du har råd är det därför bäst att satsa på så lätta fälgar som möjligt. Bosse

Följ ämnen i artikeln