Miljardsmäll hotar Volvo

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-11

Kan tvingas återkalla 266 000 felaktiga bilar

En amerikansk myndighet har inlett en granskning av Volvo-som kan innebära en miljardsmäll.

Företaget kan tvingas återkalla 266000 bilar och hotas även av stora skadestånd.

Anledningen är ett felaktigt gasspjäll.

Några av de vanligaste Volvomodellerna är berörda av felet som först avslöjades av Los Angeles Times i maj i år.

Totalt omfattas 860000 bilar av problemen med gasspjället, varav drygt 100000 exemplar är sålda i Sverige.

6000 kr - per bil

Nu har NHTSA, det amerikanska transportdepartementets organ för trafiksäkerhet, beslutat att granska fallet.

Något som kan leda till att Volvo tvingas återkalla alla 266000 berörda bilar sålda i USA, skriver Göteborgs-Posten.

I så fall drabbas företaget av en kostnad på upp till 1,5 miljarder kronor.

Det beräknas kosta Volvo mellan 4000 och 6000 kronor per bil att spåra upp samtliga ägare, skaffa nya delar och betala verkstäder att byta ut delarna.

Skadeståndsmål

Om Volvo skulle vägra att återkalla bilarna har NHTSA möjlighet att stämma företaget, men vanligtvis brukar fabrikanterna följa myndighetens utslag.

Dessutom förbereds minst ett skadeståndsmål för grupper av Volvoägare mot Volvo i Kalifornien.

Skulle NHTSA tvinga Volvo att återkalla bilarna och bedöma gasspjällsfelet som farligt kan skadeståndsanspråken bli skyhöga.

136 anmälningar

Den amerikanska myndigheten har fått in 136 anmälningar från Volvoägare i USA. Av dessa finns två fall som handlar om personskador.

De drabbade modellerna är C70, V70, XC70, S60 och S80 tillverkade mellan 1999 och 2001.

Motorn kan stanna

Det vanligaste problemet med gasspjället är plötsligt kraftbortfall, då motorn går på ojämna varvtal och ryckigt.

I USA-rapporten beskrivs också fall där motorn plötsligt stannat under motorvägskörning, skriver GP.

Aftonbladets bilreporter Robert Collin tror dock inte att Volvo kommer att tvingas återkalla bilarna.

-Jag bedömer inte det felaktiga gasspjället som ett trafiksäkerhetsproblem. Det tror jag inte att NHTSA gör heller, säger han.

HÄR ÄR MODELLERNA SOM PEKAS UT

Motorn dör när spjället strejkar

Johan Edgar

Följ ämnen i artikeln