Mödrar väljer Volvo

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-28

Var tredje svensk mamma föredrar Volvo. Det visar en undersökning gjord av webbplatsen Familjeliv.

Volvos höga kvalitet och praktikalitet ger lojalitet – de tyska och japanska bilmärkena hamnar på efterkälken när svenska mödrar väljer bil. Webbplatsen Familjeliv.se frågade 9 000 mammor om vilken bil de föredrog – 31 procent svarade Volvo. Det innebär att var tredje svensk mamma vill köra Volvo.

– Rapporten visar att svenska mammor värdesätter praktiska egenskaper och funktioner högst, sportiga detaljer och design får helt enkelt ge vika, säger Ylva Hvarfner, vd för Familjeliv till Vi Bilägare.

God marginal

Volvo håller ledningen med god marginal. På andra plats ligger Toyota som tilltalar tolv procent av de tillfrågade. Det japanska bilmärket följs av BMW, Audi och Saab.

Undersökningen visar att var tionde tillfrågad mamma planerar att byta bil inom de närmaste sex månaderna – och en av fem planerar bilbyte inom fem år. Över hälften svarar dock att de inte har några planer på att byta bil.

Så svarade mammorna

1. Volvo: 31 procent

2. Toyota: 12 procent

3. BMW: 10 procent

4. Audi: 9 procent

5. Saab 8 procent

Volvo

Följ ämnen i artikeln