Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Bilen som ska frälsa Toyota

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-26

Japanska biljätten satsar 20 miljarder för att ta hem en VM-titel i Formel 1

Toyotas satsning på Formel 1 kostar 3 4 miljarder kronor   per år. Delarna till en bil går loss på drygt 20 miljoner kronor.

Nej, det var i n t e en tysk förare som var mest intressant när årets formel 1-cirkus drog i gång.

Det var ett japanskt bilmärke.

Som nu satsar många miljarder per år på att bli bäst.

När en biljätte som Toyota bestämmer sig för att satsa på motorsport är det långsiktiga, rejäla planer.

Och rejäla slantar.

Det nya formel 1-projektet kostar nämligen mellan tre och fyra miljarder kronor – per år.

Och då ska vi komma ihåg att To-yotas ledning redan har bestämt att köra formel 1 under minst fem år framöver.

Det betyder att när den japanska biljätten, enligt planerna senast hösten år 2006, kan skriva F1-världsmästare på visitkortet har Toyota lagt ut bortåt 20 miljarder kronor.

Men den vassa nosen på Toyotas rödvita, helt nya formel 1-bil utgör dessutom bara själva spjutspetsen på en seriös, flerårig satsning på att bli bäst i världen inom olika motorsporter.

Redan under 90-talet vann Toyota en rad VM-titlar i rally.

Men rallyteamet lades lite överraskande ned i slutet av 90-talet. Marknadsavdelningen hade kikat i kri-stallkulan och sagt sitt.

Satsade på racerbilar

I den globala marknadsföringsapparaten skulle det inte längre spruta grus och lera på reklamskyltarna.

Nej, när 2000-talet bröt in var det bara asfalt, fart och hästkraftstinna, snabba bilar som fungerade som försäljningsknep.

Alltså: Toyota skulle satsa på racing.

För att ställa om sig och för att få hela det världsomspännande bilföretaget att tänka på racerbilar fick de 350 anställda på rallyteamet i Köln, Tyskland, 1996 order att bygga en supervass sportvagn.

Målet var att vinna den klassiska 24-timmarstävlingen i Le Mans.

Toyota engagerade snabbt en känd, fransk sportvagnskonstruktör och gjorde två försök à 200–250 miljoner kronor.

Dessvärre vann inte de rödvita sportbilarna. Satsningen räckte bara till en andraplats, trots en insats på en halv miljard kronor.

Men som förberedelse för att bygga ett F1-team fungerade Le Mans-satsningen perfekt.

Teknikerna lärde sig massor, Toyota fick stor uppmärksamhet världen över – massor av TV-tid och oräkneliga tidningsartiklar.

Och i centrum för allt detta stod en högrest, svensk härförare.

Projektet leds av ”Påven”

Ove ”Påven” Andersson, bördig från Bollmora i Bergslagen, en av Sveriges bästa rallyförarare genom tiderna.

Det var Ove som byggde upp To-yota till en världsmakt inom rally.

Och han fick Toyota-ledningens förtroende att basa över hela F1-projektet.

En nätt budget att hantera fick han också – runt 4,5 miljarder kronor i år. Därefter, mellan två och tre miljarder per år.

Och om det skulle knipa kan

Toyota-ledningen tänka sig att skjuta till ytterligare en eller annan miljard. Bara för att säkra VM-titeln.

Till att börja med fick Ove vara byggarbas. Den forna rallyfabriken i Köln är numera F1-fabrik och nästan lika stor som Saabs bilfabrik i Trollhättan.

Inom kort kommer 700 personer från 26 nationer att arbeta under ”Påven” i Toyotas F1-fabrik.

Produktionen är möjligen inte så värst imponerande vad gäller antalet bilar.

Fortsättning från föregående sida.

En F1-fabrik gör nämligen inte mer än fem, sex eller möjligen sju bilar per år. Lite beroende på hur många som kraschar.

Tog nyligen VM-poäng

I Australiens Grand Prix i Melbourne häromveckan blev finländaren Mika Salo sexa och tog därmed Toyotas första VM-poäng.

De japanska cheferna var rörda till tårar och från och med nu kommer inga hinder och inga kostnader i världen att hindra Toyota i försöken att nå VM-titeln.

Fast det är en tuff kamp mot andra, stora biltillverkare.

I år har franska Renault gjort comeback i F1-världen med eget team. Mercedes finns i F1 sedan sju år, precis som Honda. Och BMW klev in som motorleverantör för två år sedan.

Mycket pekar i dag på att det stora slaget om världens bilköpare inte avgörs i bilhallarna, utan i TV, i tidningarna inom motorsporten och i reklamen.

Hottar upp alla modeller

Motorsport säljer. Det är också därför snart alla Toyotas modeller kommer att säljas i en hottad, lite trimmad version.

Toyotas prestandamodeller har fått efternamnet ”T-sport” och redan i dag finns i Sverige modellerna Yaris, Corolla samt Celica i det utförandet.

Lite tuffare utseende, lite fler hästar och lite fränare inredning.

Inom något år kommer samtliga Toyotas modeller, på alla världens olika marknader, att finnas i hästkraftstinna utföranden med tillnamnet ”T-sport”.

T-sport ska bygga image, ge bilmärket Toyota den utsrålning som behövs för att sälja fler bilar.

Så ser planen ut. Och om några

år kan vi alla konstatera om den lyckades.

Eller om någon annan tog hem spelet.

Och VM-titeln.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln