Fler hästar - men de är inte lika törstiga
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-12-13
379 900 kronor för nya Subaru Legacy Outback. Men ingen vagnskade- garanti...
Det går bra för Subaru.
Inte nog med att Petter Solberg vann rally-VM.
Nu kommer nya Legacy.
Det är lätt att känna igen nya Legacy. Den är nämligen mycket lik den gamla. Kanske bara lite snyggare, lite mer sober med bättre passning överlag.
Även under skalet är det sig ganska likt. Boxermotorn sitter där den brukar. Och Subarus adelsmärke, den konstanta fyrhjulsdriften är - i stort sett - densamma.
Men de japanska teknikerna har filat och gjort allt lite bättre. Motorerna ger överlag lite mer effekt och dricker mindre.
Basmotorn på två liter, tidigare på 125 hästar, ger nu 138 hästar och drar 0,77 l/mil istället för 0,87.
Och toppmodellen Outbacks sexcylindriga trelitersmotor levererar nu hela 245 hästar - men ska ändå inte dra mer än 0,76 l/mil på landsväg och knappt litern i blandad körning.
Även lågväxeln är kvar i de modeller som har manuell växellåda.
Det är en tillgång för den som ibland har ett tungt släp eller ofta kör på knaggliga skogsstigar. Med lågväxel tar man sig fram på de flesta ställen. Även med exempelvis hästkärra.
Överprisad
Också interiören har snyggats till. Materialen är mer påkostade och passningen inte så långt ifrån de bästa tyskarnas.
Körställningen är utmärkt och och man sitter ganska skönt i baksätet, även om benutrymmet är något begränsat.
Kupén är dock lite smal, det känns inte luftigt och rymligt.
Standardutrustningen är hygglig i de billigare versionerna (ac, radio/cd, elhissar, färddator) och rikhaltig med bland annat navigator, klimatanläggning och läderklädsel hos toppmodellen, Outback.
Priserna är okej för de billigare modellerna medan Outback känns rejält överprisad (379 900 kronor).
I synnerhet som Subaru saknar vagnskadegaranti.
Subaru Legacy 2,0
Thomas Berggren