Elektroniken – tickande bomb i moderna bilar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-16

Glappa spindel- och styrleder tycks vara de vanlgaste felen på moderna bilar om man får tro Svensk Bilprovning. Men vad som inte framkommer i deras statistik och som kanske är väl så intressant – eller ska vi säga väl så irriterande – är de elektroniska felen.

Trenden är att bilarna späckas med avancerade och samspelande elektroniska system som naturligtvis kan konstra. Felen beror oftast på att biltillverkarna inte hunnit testa de komplicerade systemen ordentligt.

En läskig tanke som dyker upp är att bilens säkerhetssystem som ABS-bromsar, krockkuddar, antispinn- och antisladdsystem och eventuell panikbromsassistans slås ut.

Några indikationer på några sådana totalhaverier har vi inte sett, men man kan ju tänka sig att även elektroniken har en begränsad livslängd.

Och vad händer när bilen blir gammal? Jo, då får ägaren ta ställning till om han fortfarande vill att alla elektriska funktioner ska fun-gera. Om stolsvärmen eller färddatorn lägger av och garantierna har gått ut får man betala rejält för att få det fixat. Om bilen ändå sjunkit i värde bör man fråga sig om det är värt att göra något.

Då är det tryggare att köpa en lätt begagnad bil med ett par tre år på nacken. Fabriksgarantierna följer ju bilen, men täcker inte i alla händelser elektroniska fel.

Bra då att det finns märken som lämnar särskilda elektronikgarantier. Hittills är det främst asiatiska märken som Mitsubishi och Nissan med generösa tio års garanti. Lågprismärket Hyundai erbjuder nio.

Genom att köpa en någorlunda ny begagnad bil - med garantier - undgår man de flesta faror och kan göra ett tämligen riskfritt och ekonomiskt köp.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln