Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Bilförsäljningen stabilare visar ny prognos

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-02

Bil Sweden reviderar sina siffror

Biltillverkning på Volvo.

Prognosen för antalet nyregistrerade personbilar i år revideras upp med 10 000 bilar till 205 000 skriver branschorganisationen Bil Sweden i en ny prognos.

Det ska ses i ljuset av att en normal marknad i en tioårscykel är 250 000 bilar. För nästa år bedöms antalet nyregistreringar öka till 220 000 bilar.

Produktionen i svensk bilindustri har fallit med hela 60 procent hittills i år jämfört med samma period förra året, konstaterar Bil Sweden.

Europamarknaden utvecklas betydligt positivare än den svenska tack vare den aktiva konjunkturpolitik med bland annat skrotningsstimulanser som 15 EU-länder infört.

Lastbilsmarknaden utvecklas svagt i år. Den tidigare prognosen om 26 000 nyregistrerade lätta lastbilar ligger fast. Nästa år väntas en ökning till 29 000 fordon.

Fyra skäl

Bil Swedens vd Bertil Moldén pekar på fyra skäl till att det går att skriva upp bilförsäljningsprognosen:

– Nio av tio svenskar har jobb. Vi har extremt låga räntor. De som har jobb har fått sänkt skatt. Aktiemarknaden har återhämtat sig. Detta gör att folk har en ökad disponibel inkomst, säger han.

Till saken hör också att det finns ett uppdämt behov av uppgradering av den svenska bilparken.

– 40 procent av våra bilar är över tio år. Vi har därmed den fjärde äldsta bilparken i Europa, säger Moldén.

Kritisk mot regeringen

Men läget för den svenska bilindustrin skulle kunna vara betydligt ljusare, enligt Moldén. Han upprepar i samband med prognosen branschorganisationens hårda kritik mot regeringens industripolitik.

Enligt Bil Swedens vd borde Sverige göra som 15 av 27 EU-länder och införa skrotningspremier, som lett till påtagliga försäljningslyft mitt i krisen där de införts.

Dessutom frågar sig Moldén varför den svenska fordonsindustrin inte får ut något av det omställnings- och krisstöd på totalt 28 miljarder kronor som utlovades för snart ett år sedan.

– Inte en enda krona har betalats ut, säger han.

– Ett normalår är 15 procent av svensk bruttonationalprodukt (BNP) fordonsindustri. Vi har redan tappat cirka 25 000 jobb och produktionen i fordonsindustrin har fallit hela 60 procent hittills i år. Frågan är hur många till vi ska tappa, säger Bertil Moldén, Bil Swedens vd.

Saknas pengar

I diskussionerna om stöd med regeringen har han fått svaret att det saknas pengar och att skrotningspremier inte gynnar den svenska fordonsindustrin och därmed inte ger några svenska jobb.

De 28 miljarderna som utlovades i fjol är uppdelade i tre poster.

Tre miljarder har utlovats till projekt ledda av Fourier Transform, statens särskilda utvecklingsbolag för bilindustrin. Men där haltar bolagsbildningsprocessen ännu. Därtill kommer de fem miljarder som utlovats i form av nödlån till underleverantörer, men som enligt Moldén inte går att använda.

– De ska ju återbetalas på sex månader. Det säger ju sig självt att det inte är attraktivt att gå efter ett sådant lån.

Resten rör 20 miljarder kronor som regeringen avsatt i form av löften av kreditgarantier för att bereda väg för EIB-lån, vilket inte heller aktiverats.

– Det är mycket snack och ingen verkstad.

TT

Följ ämnen i artikeln