Yrkeschauffören Nicklas: Bra med rattsurfförbud
Publicerad 2018-02-01
Idag blir det förbjudet att fippla med mobilen när du kör.
En som välkomnar rattsurfförbudet är yrkeschauffören Nicklas Jansson.
– Risken att själv bli påkörd när man jobbar ute i trafiken är överhängande, säger han.
Från och med idag får du inte längre köra och samtidigt hålla mobiltelefonen eller annan kommunikationsutrustning i handen.
Det nya rattsurfförbudet är tänkt att förbättra säkerheten i trafiken – något som välkomnas av yrkeschauffören Nicklas Jansson.
”Helt borta”
– Jag är väldigt positiv. Jag jobbar mycket ute vid vägarbeten och ser hur många som håller på att fippla. De är helt borta från sin körning. Det är nära att hända saker hela tiden, säger han.
Nicklas, som utsågs till Årets livräddare 2016, arbetar bland annat med att ställa ut och flytta runt olika avstängningsanordningar vid vägbyggen.
Han menar att arbetsmiljön påverkas ordentligt av att bilister stirrar ner i sina telefoner.
– Risken att själv bli påkörd när man jobbar ute i trafiken är överhängande. Folk kör in i skyltar, påkörningsskydd, skyddsfordon... Flera gånger har jag sett bilister hålla på med telefonen innan, säger Nicklas Jansson.
Folk inser inte faran
Han tror inte att folk inser hur stor inverkan rattsurfandet har på uppmärksamheten.
– Reaktionstiden påverkas extremt negativt. Om du kör i 50 km/h i stadsmiljö hinner du åka ungefär 14 meter på en sekund. Tittar du ner i mobilen i några sekunder hinner du rulla 30-40 meter innan du reagerar. Då kan olyckan vara ett faktum.
Du är själv yrkeschaufför. Hur hanterar du mobilen när du kör?
– Jag pratar alltid med handsfree, läser inga sms, skriver ingenting. Men det är svårt som yrkeschaufför, då branschen mer och mer går mot att man ska göra allt fler saker på mobilen eller surfplattan. Det bidrar till att man blir mer eller mindre tvungen att hålla på, vilket är jätteilla.
Polisen kritisk
Polisen har kritiserat det nya förbudet för att vara såväl otydligt som svårövervakat. Man kommer inte heller att satsa några extra resurser på kontroller.
Nicklas Jansson tror inte heller att lagstiftning är hela lösningen på problemet.
– Jag tror att en del förare kommer att ta det som en lag som alla andra och följa den. En ganska stor grupp kommer nog att agera ögontjänare, och en del kommer inte att bry sig överhuvudtaget. Därför är det viktigt att lyfta frågan och verkligen nå fram till människor om hur farligt det är, säger han.