Volvo S60 får ett lyft

Uppdaterad 2013-02-13 | Publicerad 2013-01-24

Smygbilder avslöjar nya formen

Volvo S60 hann bara bli tre år innan det var dags att göra om formgivningen.

Det är extremt kort tid, i synnerhet för Volvo som brukar vänta fyra, fem år på en så kallad ”facelift”.

Spionfotografen upptäckte den maskerade Volvo S60 på vintertest i Lappland i går. Under den maskerade fronten har Volvo rensat upp en hel del.

De så kallade ”signaturljusen”, de sneda lysande pinnarna mellan strålkastarna och grillen, är borta och nu anknyter fronten mer till nya V40. Grillen och lyktorna har blivit större och formerna renare. Spoilern nertill har accentuerats med drag från Volvos sportiga utrustnings-paket R-design.

Anknyter till V40

Även invändigt blir det en hel del nytt och även här anknyter man till nya V40, bland annat med samma mätare och instrument.

Volvo S60 och V60 formgavs under dåvarande designchefen Steve Mattin. Det var han som förde Volvo bort från det fyrkantigt funktionalistiska och införde de nuvarande organiska formerna med kraftigt avsmalnande sidorutor och lika kraftigt lutande bakluckor.

Trendigt, men inte en design som kunderna automatiskt kopplar till Volvo. Formerna tar bort utrymme och ger dålig sikt.

Mer skandinavisk

Att göra om hela bilen, göra S60 till en klassisk Volvo igen, är för dyrt. Det får vänta till nästa modellserie. Men den nye designchefen Thomas Ingenlath, som kommer från Volkswagenkoncernen, har städat upp så mycket som Volvos ekonomi medger. Det är mindre krafs, mer skandinaviskt blont.

Ingenlath kommer närmast från Skoda och de första bilar han får hela ansvaret för är nästa generation S80 och V70. Räkna med att det blir riktiga funkisbilar igen.

Och räkna med att nya S60 visas på bilsalongen i Genève i vår. Kanske.

Följ ämnen i artikeln