Litade på Bilprovningen – förlorade 325 000 kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Importerade släp han sedan inte fick köra

Trailern som Bilprovningen gillade, men sedan underkände.

Ulf Nylén har förlorat 325 000 kronor.

För att han litade på Bilprovningen.

Kan man lita på Bilprovningen? Det gjorde Ulf Nylén i Sjöröd och det skulle stå honom dyrt. Ulf ville importera en släpvagn från USA. Han kontaktade då Bilprovningens tekniska support för att få besked om vilka dokument som krävdes.

Svaret var enkelt och entydigt. Ett dokument kallat 71/320 var allt som krävdes. Dessutom fanns det liknade släp registrerade i Sverige sedan tidigare.

Utmärkt tänkte Ulf och tog hem släpet för en kostnad av 325 000 kronor. För att kunna nyttja släpet skaffade han även en dragbil för 400 000 kronor.

Men släpet gick inte igenom besiktningen.

Fel från teknikerna

Ulf hade dokumentet men det räckte inte. Uppgifterna från teknisk support var alltså fel.

– Jag och kompisar har ringt flertalet gånger till teknisk support och får ständigt samma svar – det räcker med intyg 71/320. Alltså det jag har, säger Ulf Nylén.

– Jag känner mig grundlurad.

Ulf hade alltså lagt ut över 700 000 kronor på en fordonskombination som inte gick att använda. Att sälja släpet gick ju inte heller.

Han överklagade besiktningen till Vägverket men fick avslag. Vid ett samtal med Lars-Åke Gustavsson på Vägverket uppger denne att det ska bli mycket svårare att få amerikanska fordon godkända av Svensk Bilprovning samt att Ulfs släp ”inte passar in i den svenska trafikbilden”.

– Den situation som Ulf Nylén hamnat i är naturligtvis olycklig. Men Vägverket kan inte göra något i fallet, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Skogö hänvisar till den interna utredning av Nyléns dispensansökan som Pasi Paavola haft hand om, där det bland annat framgår:

”I detta fall är det solklart att fordonet inte uppfyller kraven i 71/320/EEG, (...) Detta på grund av påskriven anordning som saknas.”

Saknar abs-bromsar

Den ”påskriva anordningen” är helt enkelt abs-bromsar, något som Ulfs trailer saknar.

Ulf hamnade alltså i en rävsax eftersom han litade på Bilprovningens tekniska support.

Kan man inte lita på Bilprovningen? Teknisk support om någon borde väl kunna ge korrekt information?

– Man ska absolut kunna lita på teknisk support, säger Magnus Ehrenstråhle, vd på Svensk Bilprovning.

Vad kan Ulf göra, han har ju uppenbarligen fått felaktig information av er?

– Jag känner inte till fallet och kan inte uttala mig om vem som felat eller inte. Men är man missnöjd ska man i första hand vända sig till platschefen där man gjorde besiktningen. Sen har vi två juridiska ombud i kundtjänsten som man kan föra saken vidare till.

Vägverkets skyldighet

Ehrenstråhle påpekar också att det är Vägverket som har skyldigheten att stå för insamlingen och utlämnandet av korrekt information.

– Vi har tagit på oss en del av Vägverkets uppgifter och startat tjänsten teknisk support, men ansvaret ligger fortfarande på myndigheten.Martin Ström

Följ ämnen i artikeln