Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Lastbilsförare får köra fulla - i test

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-16

Volvo tillåts prova varningssystem

Några lastbilschaufförer har fått särskilt tillstånd av regeringen att köra fulla.

På prov, under noggrann kontroll och på en särskild provbana.

Det handlar om att testa tekniken för olika varningssystem.

Provkörningarna kommer att ske vid Volvo Lastvagnars provbana i Hällered utanför Borås.

Det kommer att vara ett dussintal chaufförer som kör, antingen berusade eller övertrötta.

Det finns redan några varningstekniker som kan sätta igång om en chaufför inte fungerar som han ska.

Ska varna föraren

En teknik kan hålla koll på att bilen ligger rätt i körfilen, en annan kan kolla förarens ögonrörelser. Det finns också vibrerande säten som varnar förare på väg att somna vid ratten.

- Det pågår också undersökningar om andra tekniker som hur du rör ratten, möjligheten att ta blodprov, säger Lennart Pilskog vid Volvo Lastvagnar till aftonbladet.se.

Trötta och berusade

Nu vill man ta reda på hur olika tekniker kan fungera och hur de i så fall ska larma så att förare och lastbil inte orsakar några olyckor.

- De befintliga teknikerna går att installera redan nu men dels är priserna inte realistiska, dels vet man inte riktigt hur de ska fungera.

- Det finns de som tycker att larmet bara skulle stoppa motor. Men det vore livsfarligt om det skedde mitt under en omkörning till exempel, eller mitt i trafiken.

Olika promillegränser

Försöken ska genomföras under första halvåret 2006. En del av förarna kommer då att vara berusade.

- Det blir intressant att se om apparaterna fungerar när de har 0,2 promille, där gränsen går i Sverige. Eller när de har 0,4. Några av dem ska få köra trötta och det kommer att gå till så att de får köra omkring så många timmar att de blir det.

Lennart Pilskog hoppas också att man under tiden ska komma fram med ännu fler tekniker som kan stoppa förare.

- Det kan så småningom kanske leda till att myndigheterna ger nya rekommendationer.

Simone Söderhjelm

Följ ämnen i artikeln