Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

”Vägverket struntar i säkerheten”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-04

Vägverket hårt kritiserat i dubbdäcksfrågan

De flesta som kör ihjäl sig har odubbade vinterdäck.

Det visar en granskning av dödsolyckorna i december.

– Jag blir upprörd över att Vägverket inte reagerar, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motor­männen.

Cirka var tredje bilist kör med odubbade vinterdäck.

Men i Motormännens granskning, under december och första dagarna i januari, är de klart över­representerade i olyckssammanhang.

Vid 8 av 13 dödsolyckor hade bilarna odubbade vinterdäck. Det blir dubbelt så många, om man ställer olyckorna i förhållande till hur få som kör odubbat.

– Det är ett litet antal olyckor men trenden är oroväckande. Och större undersökningar har hittat liknande samband, säger Niklas Stavegård.

”En trafikfara”

Enligt honom är dubbdäcksförbuden, som har börjat införas på utvalda gator, en trafikfara.

– Förarna borde inte tvingas till något. Men i dag ser vi hur förbuden ökar. Och i förlängningen innebär det fler dödsfall. Jag tycker att Vägverket struntar i säkerheten.

Men på Vägverket är man kritisk till granskningen.

”Det gynnar ingen”

– Att piska upp en osäkerhet med larmrapporter som bygger på 13 fall gynnar ingen. Vi har gått igenom allt vårt material för ett antal år och vi hittar ingen överrepresentation, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.

Klarar inte EU:s krav

Enligt honom väljer Motormännen att helt ignorera det främsta skälet till ett förbud.

– De vill givetvis inte prata om de allvarliga miljö­effekterna av dubbdäck. Men Sverige klarar inte EU:s luftkvalitetskrav. Och en av orsakerna är slitagepartiklar som delvis orsakas av dubbdäck. Det är därför vi måste minska användningen.

Följ ämnen i artikeln