Nyheterna som kan bli Sverige-favoriter
Uppdaterad 2016-07-15 | Publicerad 2016-03-04
Bilmässan i Genéve var fullpackad med premiärer och nyheter.
Många var uppseendeväckande – dock lär de flesta knappt skymtas i Sverige.
Men det finns vissa som har potentialen att bli riktiga favoriter i vårt avlånga land.
Aftonbladet Bil listar.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaÅrets upplaga av Genèvesalongen var späckad av riktiga superbilar och andra dyrgripar. Men Bugatti Chiron och Koenigsegg Regera i all ära – när vanliga människor ska välja sin nästa bil är de inte i närheten av att vara alternativ.
Nej, då är det annat som gäller.
Och när man blinkat bort bilarna som kostar över 20 miljoner, finns det en hel del intressanta modeller. Här nedan har vi listat några av lanseringarna, dock Volvo V90 exkluderad, som säkerligen kan locka köpare i Sverige.
Kia Optima Sportwagon
Koreanska Kia är på frammarsch i Sverige och både Cee’d och Sportage skördar framgångar. Nu har Optima Sportwagon presenterats och det är en modell som passar Sverige som handen i handsken.
Storleksmässigt kommer den stångas med VW Passat och Ford Mondeo. Och tack vare finfina finesser som elektrisk baklucka, 40/20/40-fällning av baksätet, Android Auto/Apple Carlplay, trådlös mobilladdning i kombination med ett vettigt pris lär den bli ett attraktivt alternativ.
Renault Megane Sport Tourer
I Sverige har vi länge kört stora kombivagnar, dock upptäcker allt fler att storleksklassen under Volvo V70 och VW Passat räcker gott. Och nu kommer Renault med en utmanare som säkerligen kan falla en hel del på läppen. Inte sämre blir det av att ett stiligt yttre kombineras med V90-knäckande lastutrymme på 580 liter och klassens längsta bagageutrymme.
Därtill går det att få med Renaults nya 4Control-system som innebär att man styr med alla fyra hjul.
Fiat Tipo Stationwagon
Praktisk, rymligt och mycket för pengarna. Fiat har spelat med säkra kort när de satt ihop sin C-klass-kombi. Och det är en bil man hoppas ska kunna hävda sig mot namnkunniga konkurrenter som Golf Sportswagon, Peugeot 308 SW och Focus kombi.
Om bilen ska lyckas i Sverige handlar det nog mycket om vad som står på prislappen.
Audi Q2
Den minsta Q-bilen någonsin och en modell som ska locka unga. Storleksmässigt ligger bilen strax under A3:an, men utrymmesmässigt så ska den bara ligga 15 liter under storebror Q3. Bilen kommer dock vara runt 50 000 kronor billigare – och med hjälp av privatleasing kanske Audi lyckas med bedriften att fånga yngre bilköpare.
Seat Ateca
Den spanska versionen av VW Tiguan.
Seats första suv någonsin, Ateca, bygger på VW-koncernens välbeprövade MQB-plattform – och nyttjar alla fördelarna av det när det kommer till komponenter och motorer. Uteseendemässigt är det en högbyggd Leon och tillverkaren trycker på att körglädje och ”spanskt DNA” är det unika med Ateca. Svenskt pris är inte satt än, men Seat är det tredje största märket när det kommer till privatleasing – och Ateca lär inte försämra den positionen.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.