Att fråga är att få veta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-02

nternetfrågor är alltid intressant läsning. Inte minst såna frågor som jag får ställa själv. I förra numret frågade vi vem du lyssnar på när du ska köpa en nya bil – och svaren överraskade mig rätt ordentligt.

Det är ju lite självmord att ställa en sån fråga och ha med biltester som ett av alternativen, eftersom det är att be om att bli underkänd på det sätt som man ofta blir i den nya, anonyma internetvärlden.

Men en tredjedel av er lutar sig mot biltester före besöket i bilhallen, och det tolkar jag som ett gott betyg åt vår bransch. Att drygt 18 procent snackar med kollegor är fullt förståeligt. Men sedan får jag inte riktigt ihop det.

44 procent av er lyssnar inte på någon alls innan kontraktet skrivs under. Verkar mindre smart.

Och 5 procent lutar sig tryggt mot vad försäljaren säger. Verkar ännu mindre smart.

Själv kollar jag med allt och alla innan jag gör investeringar som innebär att jag gör av med mer pengar än vad plånboken innehåller. Aftonbladets egen teknikguru, Peter Pettersson, fick utstå många korsförhör innan jätteplatt-tv:n köptes. Och Robert Collin fick genomlida samma behandling för ett par år sedan då Pegan skulle inhandlas.

Att ta hjälp och få andras åsikter om investeringar är smart. Men jag skulle aldrig mena att allt vi skriver promt behöver vara sanningen för dig. Om vi gillar en bil innebär ju inte det med automatik att den bilen passar just dig. Men med hjälp av våra tester och åsikter från kollegor, våra konkurrenter och andra ägare av just den modellen, kommer ditt bilköp att bli en tryggare affär.

I det här numret har vi laddat med tester en masse. Kolla bara: Sex stora dieselbilar, en helt ny Merca, en spännande japan och tre dueller som avgör om bensin eller diesel är det bästa köpet för plånboken. Som om det inte vore nog har vi dessutom testat fem stycken kameraskåpsvarnare, som gör det lite lättare att hålla farten och inte tappa körkortet.

Om du sedan vill läsa och ta till dig är din sak, men själv har jag redan börjat fråga runt om Mitsubishis Outlander.

I

Broskarvar. Varför måste skarvarna alltid vara så grova att hela bilen tar ett skutt?

Skattefrågan. När ska regeringen komma med sitt förslag på ny beskattning av bilarna?

Följ ämnen i artikeln