Den här affären vill Kina vara stolt över

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-24

Geely köper Volvo.

Är det bra eller dåligt? Himmel eller helvete?

Jag brukar ha bra magkänsla men den här gången vet jag inte.

Geely lovar att ha kvar tillverkningen både i Sverige och i Belgien, att ha kvar Volvos ledning och utveckling på Hisingen i Göteborg, att låta Hisingen utveckla billiga Geely-modeller för den europeiska marknaden och att fylla upp fabrikerna på Torslanda och i Gent med Geely-modeller.

Det avslöjade Aftonbladet redan i somras.

Dessutom öppnar Geely dörrarna till den gigantiska kinesiska marknaden för Volvo.

Men vågar vi lita på kineserna?

Vad händer när Volvos tekniker vill ha tio miljarder för att utveckla säkerheten lite till eller för att bygga en ny snål hybridmotor?

Är inte risken att kineserna säger nej.

Och hur går det då med Volvo?

Borta om tio år!

Eller kanske inte borta, men borta som lyxbilstillverkare.

Ingen vet. Ingen kan ens gissa, för vi har inte facit.

Volvo är ett av de allra första kinesiska företagsköpen i väst och blir ett slags pilotfall.

Just det kan vara Volvos räddning.

För Kina vill att den här affären ska skötas snyggt.

Bli framgångsrik. Ärorik.

Något för Kina att vara stolt över.

Ford var ingen bra ägare till Volvo.

Fast vi tycker att svenskar och amerikaner är så lika, och vi förstår vad de säger, så gick det inte bra.

För amerikanerna från Detroit förstod sig aldrig på Volvo.

Kineserna på Geely beundrar Volvo.

De köper Volvo för att lära sig att bygga bilar för att växa både i Kina och utomlands i framtiden.

Visst vill jag hellre att Volvo blev svenskt igen.

Men kanske är de hungriga kineserna bättre ägare än mätta amerikaner.

Följ ämnen i artikeln