Streetwise - när utseendet är allt
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-20
Rover i tuffare kläder
Brittiska Rover gör som Kajsa Varg.
Tager vad man haver.
Namnet blir Streetwise.
Hårt pressade Rover MG gör sitt yttersta utifrån sina knappa resurser.
Vad göra? Jo, hitta nya nischer och fräscha upp det man har.
Gamla Rover 25 (från 1995) har därför fått lite balla kläder för att locka till sig yngre köpare.
Markfrigången är höjd, karossen har sminkats om till stadsjeep.
Det är rejält med plast runt om och hasplåtimitationer fram och bak.
Tuffa takbågar bidrar till utstrålningen.
Inredningen har lite godis som en fet växelspaksknopp, snyggare stolar med mer sidostöd, samt två separata sittplatser i baksätet.
Och jovisst, det ser bättre ut.
Trots den höjda karossen är det här en verklig on-roader för stadsbruk.
Det finns inte tillstymmelse till något fyrhjulsdrivningssystem.
Trots den höjda fjädringen känns bilen inte svajig. Men så är grundmaterialet, Rover 25, en bil som ligger närmare vägen än exempelvis Nissan Micra.
Fjädringen är okej även om de bredare däcken ger sämre rull i låga hastigheter och bullrar mer.
Styrningen är snabb, men saknar känsla och bromsarna känns starka.
Streetwise är ingen fantastisk bil.
Men lite kul är den trots allt.
Rover Streetwise
Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)