Collin om BMW:s nya 3-serie:

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-12

Imponerande och rolig – men den är inget för familjen

Du är stadd i kassa, behöver en ny familjebil, har tröttnat på Golfen och sneglar mot nya BMW 3-serie.

Glöm det!

BMW 3-serie är INGEN familjebil.

Titta på bilderna så förstår du. En tredjedel av bilen består av det gigantiska motorrummet som ska rymma en rak sexcylindrig motor på längden. Nu är 320 visserligen bara en fyra, men utrymmet finns där ändå.

Och brevinkastet till bagagerummet är lika trångt som motorutrymmet är rymligt. Ska man vara ärlig är baksätet inte heller mycket att yvas över.

Nej det är förarstolen som gäller, det är därifrån som nya 3-serie visar sina bästa sidor.

Körglädjen saknar motstycke i klassen. Styrningen är exakt och förmedlar all tänkbar information från vägbanan.

På vanlig väg är kanske den fina komforten det man tänker på först, fjädringen förlåter det mesta av Vägverkets försyndelser samtidigt som ljudnivån är låg. Men kör in på en smal, krokig vinterväg i Roslagen och bilen lever upp till alla förväntningar på en riktig BMW. Med antisladdsystemet inkopplat avslöjas visserligen bakhjulsdriftens sämsta sidor, esp går in och reglerar kontinuerligt, tar ner fart och glädje, men ökar självklart säkerheten. Det går knappt att göra fel.

Med ett lätt tryck på esp-knappen går antislirfunktionen ur och esp blir mindre känsligt, då börjar 3-serie visa sin klass. Men prova (säkrast på en avlyst bana) att koppla ur allting och chassit visar mästarklassen. Det är perfekt balanserat. Bakvagnen flyter ut i lättkorrigerade sladdar medan framhjulen styr in exakt som föraren bestämmer.

Roligt, imponerande, det är bara att kapitulera! Men försök inte lura i familjen att det är en bil för mamma, pappa, barn.

Mästerlig underhållning som för en stund kan skymma faktum att framkomligheten är usel. Jag ser framför mig pappa köra med fina kontrollerade uppställ hela vägen upp till fjällen, för att sedan gå sista kilometern upp till stugan där alla Golfar glatt kör vidare men nya 3-serien blev stående i backen...

Här har BMW haft för bråttom

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln