Volvo visar nya supertekniken

Publicerad 2013-04-09

Volvo-chefen: "V8:or kommer kännas som dinosaurier"

I höst kommer Volvos nya motorer och drivlinor, som Aftonbladet Bil tidigare rapporterat. Nu står det även klart vad de stora nyheterna kommer vara.

– Våra nya motorer kommer få V8:or att kännas som dinosaurier, säger Volvos motorchef Derek Crabb.

Under hösten 2013 kommer Volvo presentera sin nya motorserie och under 2014 kommer första bilen som bygger på företagets nya teknikplattform SPA (Scalable Platform Architecture). Aftonbladet Bil kan nu rapportera vilka nyheter som kommer till de nya motorerna. Enligt Derek Crabb, vice vd för drivlinor på Volvo, kommer de nya motorerna innebära en revolution för motorindustrin.

– Att öka common rail-trycket till exceptionella 2 500 bar (Volvos nuvarande dieselmotorer har ett tryck runt 1 800 bar, reds anm) och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen. Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976, säger Crabb i ett pressmeddelande.

Lägre bränsleförbrukning

En liten dator övervakar hur mycket bränsle som sprutas in i cylindrarna vilket kommer att bidra till en lägre bränsleförbrukning, lovar Crabb.

– Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or.

Strategiskt osäkert

Sedan tidigare har det varit klart att det enbart kommer handla om fyrcylindriga motorer, ett beslut som kan stöta på patrull i V8-älskande länder som Volvos största marknad USA. Även i Kina, nu märkets andra största marknad, finns en viss förkärlek till större motorer. Där är det dock framför allt småbilar och förlängda sedaner från konkurrenterna Audi och BMW som säljer bra. Volvo har inte heller varit ett undantag från att marknaden i dieselvurmande Europa stagnerat i sviterna av finanskrisen. Där är det mycket möjligt att högpresterande snålmotorer kan vara biljetten till ökande försäljningsvolymer.

Följ ämnen i artikeln