Ett år senare är båda döda

Uppdaterad 2018-03-02 | Publicerad 2010-03-13

Racingförarna Gunnar Nilsson och Ronnie Petersons tragiska slut

GUNNAR NILSSON Född den 20 november 1948 i Helsingborg, död den 20 oktober 1978 i London. Slog igenom i brittiska F3-serien, som han vann 1975. Året efter inledde han sin formel 1-karriär i Lotusstallet. Totalt körde Gunnar Nilsson 32 F1-lopp, höjdpunkten var förstås segern i Belgiens GP 1977, en av totalt fyra pallplaceringar. RONNIE PETERSON Född den 14 februari 1944 i Örebro, död den 11 september 1978 i Milano. Sveriges mest framgångsrika formel 1-förare genom tiderna med sina tio segrar på 123 lopp över nio säsonger. Kallades ”The Super-Swede” och bedömdes av många som den bäste föraren, som dock aldrig fick chansen i de allra vassaste bilarna.

Det är den 14 juni 1977 och racingförarna Gunnar Nilsson och Ronnie Peterson möts på svenska formel 1-banan Anderstorp.

Uppståndelsen på hemmaplan är enorm när de svanska världsstjärnorna poserar vid Ronnies Tyrrellbil.

Men det blir sista gången de tävlar mot varandra på svensk mark.

Året som väntar blir en berg-och-dalbana med ett tragiskt slut.

Efter åtta säsonger i formel 1 är Ronnie Peterson en av Sveriges mest älskade idrottsstjärnor. Hans tuffa körstil och framgångar i F1 har etablerat honom som en världsförare och när Sveriges GP ska avgöras på Anderstorp 1977 är hela landets blickar riktade mot motorcirkusen i Småland.

De senaste åren har svensken haft problem. Strul och löften som aldrig infriades ledde till att han bröt med Lotusstallet året innan, och bytet till Tyrrells nya sexhjuling den här säsongen har inte betytt det lyft som Ronnie drömt om.

Men på Anderstorp 1977 är det en annan svensk som är ännu hetare. Gunnar Nilsson från Helsingborg kommer till Sverige med karriärens första seger i bagaget. I Belgiens GP den 5 juni 1977 är ingen snabbare än Gunnar, och han vinner före Niki Lauda och Ronnie Peterson.

För Gunnar Nilsson är 1977 hans andra säsong i formel 1-cirkusen. Året innan har han ersatt Ronnie Peterson i Lotus-stallet. 1977 är han uttalad andreförare efter Mario Andretti.

Men på Anderstorp misslyckas han och slutar sist i fältet. En månad senare kommer en ny framgång, då han hamnar på pallen igen efter en tredjeplats på Silverstone. Det är dock sista gången han tar sig i mål i en formel 1-tävling.

Följ ämnen i artikeln