GM stoppade Saab
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-04-08
Fick inte visa att nya etanolhybriden går att ladda med en vanlig elsladd
Saabs etanol-hybrid-cabriolet satte miljöstämpel på Stockholms Bilsalong och var dessutom en tvättäkta världspremiär.
Men att bilen kan laddas i vägguttaget, nej, det fick Saab inte avslöja...
Ett par dagar före premiären på Stockholms Bilsalong kom ordern från Detroit: Inte ett ord om att bilen kan laddas i vägguttaget!
Saabemblemet på bakluckan, som döljer 220-voltskontakten, limmades fast, pressmaterialet drogs in och fick skrivas om.
I Trollhättan vet man inte varför, kanske för att GM tänker visa en liknande lösning på en av sina amerikanska bilar som visas på salongen i New York senare i april.
Saab har jobbat med olika hybridlösningar i flera år. Pengarna till forskningen kommer dels från Detroit, dels från det svenska forskningsprojektet Grön Bil och drivs i samarbete med Lunds Tekniska Högskola.
Det är ren sprit i tanken, två elmotorer och reservhjulsbaljan är fylld med batterier.
Startmotorn är hjärtat
Förbränningsmotorn är den gamla fyrcylindriga Aero-motorn på två liter. Med drivmedlet E100, det vill säga 100 procent etanol, blir effekten 260 hk.
Hjärtat i hybridsystemet är den kombinerade startmotorn/generatorn som startar förbränningsmotorn, driver bilen i hastigheter upp till 50 km/tim och laddar batterierna i bagageutrymmet.
Den här startmotorn är på 20 hk och driver framhjulen. Bak finns ytterligare en elmotor på 52 hk som driver bakhjulen.
Robert Collin