Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Kameran tredubblar bilens fart

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-10

Långtradaren passerade polisens kameraskåp i 160 km/tim. På en femtisträcka i Sörmland! Bildbeviset är knivskarpt.

Men kameran ljuger.

Nu medger Vägverket att kamerorna har ett fel i programvaran.

Reflexer från andra föremål kan göra att kameraskåpen fotar fel.

För tre veckor sedan fotograferade kameraskåpet på väg 56 i Äs nära Katrineholm i Sörmland en tung lastbil i 160 km/tim. Tillåten hastighet är 50.

När polisen i Kiruna som granskar alla fortkörarbilder såg hastigheten reagerade man inte alls på att något kunde vara fel. Man gjorde som vanlig: Skickade bilden till föraren för att få ett erkännande.

Det var först när lastbilsföraren protesterade som polisen började ana att något kunde vara fel med tekniken.

Polisen kontaktade Vägverket som i sin tur larmade leverantören Unitraffic i Borås.

Monterade en videokamera

Unitraffic monterade då upp en videokamera under själva kameraskåpet för att få rörliga bilder på fortkörarna, för att jämföra uppmätta hastigheter med rörliga bilder.

Men när Aftonbladet ringer upp Unitraffic och projektledaren Leif Bergqvist hävdar han först att kameraskåpen är problemfria.

- Vi samlar data från kameran i Äs, det är en ren verifiering av vår mätning. Nej, det finns inget speciellt skäl till att vi gör det just i Äs, någon stans skulle den göras. Nej, jag kan inte säga vad det är för något i skåpet. Det här är ingenting som allmänheten behöver veta. Det är ingen extern grej.

Vid nästa samtal, ett par timmar senare, säger han:

- Du har ju ringt runt till alla, till Kiruna och Vägverket. Då vet du väl själv.

Skulle tystas ner

Men ingen vill prata. Tanken var att skandalen skulle tystas ner helt. Inte ens Vägverket i Sörmland eller trafikpolisen i länet fick veta att Unitraffic åkte till Ås och monterade upp sin videokamera.

- Jag blev uppringd av en bilist som undrade vad det var för konstigt skåp under kameran i Äs, säger Göran Peterson på Vägverket i Mälardalen och ansvarig för skåpen i Sörmland. Vi hade ingen aning, så vi åkte dit och skruvade ner det, för att köra det till polisen. Som inte heller visste något.

Och när Aftonbladet ringer vill ingen ansvarig svara.

Tekniskt fel

Till slut säger Håkan Gelin, högste ansvarige för kamerorna på Vägverket:

- Det är fel på programvaran. Men felet uppstår bara när två stora lastbilar möts precis vid kameran.

Har kamerorna levererat felaktiga bildbevis tidigare?

- Det kan jag inte svära på, säger Per Erik Eriksson, tidigare ansvarig för kameraskåpen på Rikspolisstyrelsen.

- Men det är uteslutet att någon skulle ha blivit fälld på felaktig grund. Vi talar ju med alla misstänkta. Och vi måste ju lita på dem om de nekar.

- Jo, jag minns ett fall med en sopbil i Jönköping för ett par år sedan, men den föraren fälldes aldrig för fortkörningen, säger Per Erik Eriksson.

Problemet är att reflexer från bergväggar, hus eller andra bilar, kan göra att radarn mäter en multipel av den verkliga hastigheten. Alltså dubbla eller tredubbla hastigheten.

708 KAMEROR UTPLACERADE PÅ VÄGARNA

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln