Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

1104 hästar dansk dynamit

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-17

Zenvo ST1 utmanar alla supersportbilar

"Dansken kommer". Det har sagts förr.

Men nu kommer hotet från andra sidan sundet med rasande fart över bron.

Möt Zenvo ST1 - den nya supersportbilen med 1100 hästar.

Att dansk design är världsklass har vi länge sett bevis på inom mode, inredning och elektronik. Men bilar?

Jodå, du läste rätt.

Nya supersportbilen Zenvo ST1 är ett tydligt bevis på att det inte bara handlar om ytan. För här finns också prestanda i toppklass. Det gäller också priset.

Bygget av prototypen började 2004. Knappt fem år senare har de första provturerna med prototypen avklarats. Inte helt otippat är det män, närmare bestämt tre stycken, som står bakom skapelsen: grundaren Jesper Jensen, bilbyggaren och motorutvecklaren Troels Vollertsen samt Christian Brandt som ritat bilen.

1104 hästar

Trots sin storlek är Zenvo ingen tungviktare. Den 467 cm långa, 204 cm breda och 119 cm höga bilen med det minst sagt aggressiva utseendet väger bara 1376 kilo. Med en V8-motor på sju (!) liter försedd med både kompressor och turbo får bilen 1104 hästar och ett vridmoment på kolossala 1 430 Nm. Den sexväxlade lådan med

Att bära ett 1,2 kilo är inte mycket för en normal häst. Det är vad Zevos alla kusar gör. Och det ger bilen imponerande fartresurser. Har du bråttom upp till 100 km/t så går det på runt 3 sekunder från stillastående. Toppar gör den än så länge på 375 km/t för där sätter spärren stopp. Men resurserna borde kunna ge en topphastighet runt 400 km/t.

Ängelholmarna får se upp

Det betyder att från fabriken i lilla Viby, 13 km söder om Rosklide, tar det två minuter till stora festivalscenen. Då hinner du höra sista tredjedelen av "Born To Be Wild" även om Steppenwolf tar det första ackordet när du lämnar Viby.

Jämför man Zenvon med ytterligare en hiskeligt dyr superbil från den svenska sidan om sundet, så får grabbarna i Ängelholm något att fundera på. Koenigseggs bilar har nästan likadana prestanda som Zenvon men då stannar nålen på 400 km/t när det blåser som mest.

Monteras i Danmark

Zenvo ST1 är byggd på en rörram och karossens 69 bitar av kolfiber tillverkas i Tyskland. Därifrån kommer också många andra delar till Viby-fabriken som är mer en monteringshall än en ren tillverkningsplats. Flera komponenter – mätare, bensintank, ABS-bromsar, antispinn, krockkuddar – som kräver dyr och avancerad utveckling för att bli godkänd har lånats från tyska och amerikanska märken.

Ställbar markfrigång

Bilens låga markfrigång kan höjas för att inte slå i farthinder på vägarna.

Som de flesta superbilar är inte Zenvo ett hav av utrymmen. Men för de två som får plats finns det läderklädda sportelstolar, klimatanläggning med dubbla zoner, musikanläggning med navigator, instrumentdisplay i vindrutan mm. Bagaget på 130 liter räcker för en ett par kabinväskor eller helgshoppingen på stormarknaden.

15 bilar planerade

Endast 15 handbyggda bilar har planerats för den första produktionen efter starten i mars 2009. Men de3t finns planer på fler modeller.

Och sen var det då priset – håll i dig: 23 miljoner riksdaler. Eller 16 miljoner danska kronor.

Som sagt, dansk design är dyrt, mycket dyrt.

Följ ämnen i artikeln