En Ferrari för bönder
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-05-09
Nya Range Rover - lyx både på vägen och i skogen
Säg Range Rover och alla vet vad det handlar om:
En terränggående lyxbil.
Som nu, efter 30 år som förebild, får en efterträdare.
Nya Range Rover är, precis som den gamla, en riktig terrängvagn. Ingen mjukis- stadsjeep med fuskfyrhjulsdrift.
Den nya modellen klättrar uppför och nedför leriga stup förbluffande bra. Den kliver över diken och vadar i vatten som den värsta pansarvagn.
Och de stora 18- eller 19-tumshjulen ger förutsättningar för bra grepp.
En liten Land Rover-specialitet är Hill Descent-funktionen, en automatisk broms i nerförsbackar.
Smidig – även i guppen
Den nya luftfjädringen är en viktig del i Range Rovers fina terrängegenskaper.
Den höjer bilen till en markfrigång av maximalt 28 centimeter och tillåter en generös hjulrörelse som ger bilen en överraskande lugn resa över stora ojämnheter.
I nya Range Rover har den gamla kulmutterstyrningen ersatts av modern kuggstångstyrning. Det ger både bättre känsla och kontroll.
Därför är den 2,5 ton tunga bilen också exakt och följsam på landsvägen, utan lusten att kränga i kurvorna som föregångaren hade.
Den följsamma fjädringen har också radikalt förbättrat komfort och kursstabilitet på ojämn väg.
Man sitter kungligt högt bakom ratten och har så utmärkt översikt genom de långt neddragna rutorna att inte ens nästan två meters bredd och 2,5 tons matchvikt känns överdrivet klumpigt att manövrera.
De två motorer som erbjuds är båda från BMW. V8:n är på 4,4 liter och ger 286 hästar, dieselsexan är på tre liter och ger 177 hästar men nästan samma kraft som V8:n.
Någonting att glida i
Med V8:n går 0–100 km/t på dryga nio sekunder, fullt godkänt.
Med dieseln tar det 13,6 sekunder, men å andra sidan ska den klara sig på 1,1 liter per mil i förbrukning.
V8:n behöver dryga halvlitern mer av den dyrare bensinen.
Just accelerationstävlingar är ändå kanske inte vad målgruppen, främst godsherrar och wannabees i den genren, har tänkt sig i nya Range Rover.
Snarare är planen att glida fram en halvmeter högre än resten av trafiken, omgiven av väldoftande Connolyläder och vackra trädetaljer.
Förarplatsen är inte någon digital lekstuga, det mesta visas analogt och redigt. Stolarna är m y c k e t generöst tilltagna, precis som kupén i övrigt.
Range Rover är därmed tillbaka där den började. I toppen av terrängvagnarnas elitliga.
Gunnar Dackevall (-)