Peugeot 307 SW 2,0
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-30
Pris: 179 900 kronor inklusive bland annat förar- och (urkopplingsbar)
passagerarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås, elhissar, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar.
Motor: Rak 4 cyl, 1 997 cm3, 136 hk vid 5 500 varv/min, 190 Nm vid 4 100 varv/min.
Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 s.
Toppfart: 200 km/t.
Förbrukning (bl): 0,98 l/mil.
Längd/bredd/höjd: 442/176/153 cm.
Tjänstevikt: ca 1 450 kg.
Bagageutrymme: 410–1 875 liter.
Äga
Inte störtbillig men samtidigt prisvärd tack vare att den är
välutrustad. Andrahandsvärdet, speciellt på lyxiga SW, bör bli bra. Lite för törstig, dock.
Köra
Bra balans, mycket fina vägegenskaper. Underhållande
köregenskaper, här finns körglädje. Och en förarplats som är
lättjobbad.
Komfort
Rymlig och behaglig att åka med, fjädringen är utmärkt. Men
lite för mycket vägljud på skrovlig asfalt för ett toppbetyg.
Utrymmen
Att kunna konkurrera på allvar med (förre?) klassledaren Renault Scénic avslöjar att här finns gott om plats. Speciellt i framsätet får man nästan lappsjuka.
Säkerhet
Vi ger fyra plus, vanliga 307:an fick fyra stjärnor i EuroNcap och vi har ingen anledning att tro att SW ska vara sämre. Urkopplingsbar passagerarkudde – bra.
Känsla
Full pott, tack vare bra byggkvalitet, fina vägegenskaper, goda utrymmen och hög säkerhetsnivå. Betyget blir inte sämre av att
307 SW känns lite extra lyxig tack vare glastaket, lite guldkant på tillvaron behövs. Bra ekonomi – enda plumpen är lite hög
bensinförbrukning. Men vi lägger manken till och kör snålt i stället.
HELHET:
Allt till rimligt pris. En kvarts meter längre än
Scénic bevisar att det långa kombireceptet är en riktig höjdare,
307 SW har flexibiliteten, utrymmena, väghållningen, säkerheten och körglädjen – allt till rimligt pris. Som Scénic, fast med två
sittplatser mer.