Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Bilindustrin måste sluta döda våra småbarn

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-06

Först kom den bakåtvända svenska bilbarnstolen. Sonen Johannes, i dag 29 år, satt i en från Hylte som vi köpte begagnad. Skalet i grålackad plåt med klädsel i röd galon. Stolen monterades i framsätet, förstås, lutad mot instrumentbrädan i en Volvo Amazon, senare i en Citroën ID19.

Det såg bra ut för barnsäkerheten. Allt fler svenska föräldrar lärde sig att barnen sitter säkrast bakåtvända, i framsätet.

Sen kom passagerarkrockkudden.

Inte för säkerhetens skull, utan för trygghetens. För det var lättare att montera in två krockkuddar i bilen än att förklara för folk att en passagerare med bälte på inte slår huvudet i instrumentpanelen, avståndet är så långt, och kudden onödig.

Jag har själv försökt förklara, men möts alltid av samma oförstående och motfrågan: Men det måste väl ändå vara bättre med en krockkudde än utan?

Volvo försökte också, in i det längsta, och har sålt bilarna utan passagerarkudde som standard i Sverige, just för barnstolarnas skull. Men de har fått vika sig, inte minst för att Euro Ncap ger poäng för passagerarkrockkudde oavsett om den skyddar eller inte.

I Europa, och i resten av världen, kunde passagerakudden kvitta, där ställde den ju inte till med

någon större skada, i alla fall.

Men här hemma blev det problem med barnstolarna. De kunde ju inte sitta intill en krockkudde, då skulle barnet dödas av krockkudden vid en krock.

Eländet började i mitten av 1990-talet och nu visar statistiken att allt fler barn sitter farligt i bilen. Allt fler svenska barn, alltså.

För i Europa har man just kommit på att ungarna inte ska ut och åka helt obältade längre. Inte stå och hoppa i baksätet, klänga mellan framstolarna eller stå i mammas knä.

I Europa tycker man att ett bältat barn sitter säkert. Bakåtvänt som i Sverige har man aldrig hört talas om.

Det här har fört med sig att Europa plötsligt översvämmas av bilbarnstolar som visserligen är bättre än ingenting men direkt farliga jämfört med vad vi lärt oss under fyrtio år. Och de här farliga bilbarnstolarna dräller in i Sverige. De säljs på stormarknader som Bauhaus och ännu värre, hos bilhandlarna. Och unga föräldrar som vill göra rätt luras att göra helt fel.

Bilindustrin har huvudansvaret för att det gått så illa, men även myndigheterna har famlat lite valhänt och vi journalister har väl inte riktigt gjort vårt.

Så nu har Folksam tagit initiativet. Folksam som alltid forskat kring barnsäkerhet har lyckats samla myndigheter och en stor del av bilindustrin kring en gemensam policy.

Den säger att barn ska sitta bakåtvånda åtminstone tills de fyllt tre år, helst tills de fyller fyra. Innan dess är huvudet för tungt och musklerna för klena för att klara en frontalkrock om de åker framåtvänt.

Folksams statistik visar att av 19 barn som dödats i framåtvända barnstolar i Sverige de senaste åren skulle nio ha klarat sig om de suttit bakåtvänt. Flera helt oskadda!

En stötesten inför den gemensamma policyn var frågan om urkopplingsbara krockkuddar. En del (t ex Saab och vissa Volvo) kopplas ur på verkstan, men allt fler kopplas ur med nyckel.

Nu har parterna enats om att nyckelurkoppling är

lika säkert för barnen som annan urkoppling, eller ingen krockkudde alls.

Det är bra. För det viktigaste var att komma ur dödläget, så att vi kan fortsätta att sätta våra barn på säkraste sätt i bilen. Bakåtvänt, helst fram, med krockkudden urkopplad och åtminstone tills de fyllt tre, alltså.

PLUS!

MINUS!

Följ ämnen i artikeln