Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Saab har "gjort slut" på sina pengar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-29

Aftonbladets Robert Collin chattade med läsarna om ”bluff-Saaben”

Som väntat fick Aftonbladets bilreporter Robert Collin det ganska hett om öronen när han mötte sina läsare efter artikeln om den nya ”bluff-Saaben”.

Men han fick också frågor från de som höll med i hans kritik, och från många som är oroliga för Saabs framtid...

Robert Collin: Hej! Sitter på hotellrummet här i Detroit, solen är på väg upp och jag har en fin utsikt över Detroitfloden och Kanada på andra sidan, rummet är på 22:a våningen, så det är som det ska vara. Jo, som ni sett provkörde jag nya Saab 9-7X i går, det var inte riktigt roligt. Bilen är på tok för lik sina helamerikanska syskon. Har ni frågor? Då kör vi!

Björn: Tjena Robert! Skulle vilja veta vad i bilen som var av saab-karaktär? Eller var den rakt av en Trailblazer-kopia?

Robert Collin: I Grunden är det ju en Trailblazer, allt det "viktiga, dyra" är taget rakt över. Sen är det lite smått, ytligt påklistrat som är Saab, grillen, mugghållaren och emblemen.

Jhann: Varför gör man ingen 'riktig' SAAB SUV? Enbart ekonomi eller andra brister inom koncernen?

Robert Collin: Det handlar mest om ekonomi, Saab har "gjort slut" på sina pengar, det vill säga GM har inte lust att sponsra mer, då blir det så här.

Bobil: Är det inte naturligt att GM försöker samordna sina resurser. Om inte skulle väl SAAB förlora ännu mer och kanske helt gå i graven, eller??

Robert Collin: Det är ju det som diskussionen HANDLAR OM. GM är van med den här typen av "dekaltrimning" i USA, det har funkat i många år. Det man inte fattar är att det inte går att dekaltrimma lågpis till premium, och dessutom börjar även jänkarna tröttna på bluffen.

EiriFik: Hej Robert. Hur tror du att försäljningen blir här i Sverige?

Robert Collin: Inte ens Saab tror på någon större succé hemme, jag tror att det kommer att röra sig om några tiotal bilar, max!

delete: Vilken är din favorit bil?

Robert Collin: Hos Saab? Cabben är lysande, nya 9-3 är också en toppenfin bil, särskilt kombin tror jag mycket på, det kommer att bli riktigt vanligt på svenska vägar, med all rätt.

love Saab: Varför skriver du alltid negativa saker om Saab, vad har du emot märket? Jag har en Saab och jag skulle aldrig tänka mig ett annat bilmärke. Saabs köregenskaper och komforten går inte att jämföra, den är bäst!

Robert Collin: Jag älskar också Saab. Men vem kan älska en Trailblazer bara för att den har ett Saab-emblem? Även du måste väl inse att man måste gilla INNEHÅLLET, inte vad som står i nosen.

Per: Jag skulle ietn vilja köpa en Saab som liknar vare sig Chev eller Subaru...vad gör dom härnäst....kopierar V50?

Robert Collin: Ja, det är ju det som är det stora frågan, vad händer med nästa 9-5, blir det också en kopia? Eller en riktig Saab? Blir det en kopia - då är Saab slut.

Ranken: Tjena Robert! Hur tror du att det kommer gå för Saab under de närmsta 5 åren, är de körda eller finns det hopp ännu?

Robert Collin: Nästa 9-5 måste komma snart, bilen börjar bli gammal och trots en fejslift (en försiktig "föryngring") till hösten kan det inte döljas att bilen snart har gjort sitt. Alltså: Snabbt en ny framhjulsdriven 9-5, sen en riktig 9-3 och självklart måste de tillverkas i Trollhättan, allt annat är förödande för framtiden.

Bobil: Finns det några bilfabriker kvar i Europa om 30 år, eller ligger all produktion i Asien?

Robert Collin: Spännande - och oroande - fråga. Jag tror att det kan bli svårt att tillverka massbilar som Opel, Fiat, Skoda i Europa, men mer lyxbetonade bilar måste finnas kvar av samma skäl som Saab måste finnas kvar i Trollhättan, annars förlorar de köparnas förtroende. "BMW made in Shanghai", Audi made in Söul", Mercedes made in Malaysia, vad tror du själv?

Matte: Hej Robert! Vilken tycker du är den bästa Saaben genom tiderna??

Robert Collin: Gamla 900 var riktigt bra, men hade ju en del kvalitetsproblem. 9000 var också bra, 9-5 har blivit hyfsad med åren, men nu har ju toden spruningt iväg fårn den. Gamla 9-3 var en katastrof, nya 9-3 är också riktigt bra, men saknar halvkombiluckan, därför tror jag på kombin. Men den bästa nbilen för sin tid var nog 900.

Volvopower: Jag har hört rykten om att Saab eventuellt skall få en bakhjulsdriven bottenplatta, vad har du hört om detta?

Robert Collin: Chefsgurun Bob Lutz kläckte idén för ett par år sen, och vi avslöjade eländet i Aftonbladet. Bilen skulle utvecklas i Australien(!) av GM-märket Holden, och just bli bak- och fyrhjulsdriven. Snacka fingertoppskänsla. Bilen, nya 9-5, skulle sen byggas antingen hos Holden eller i USA. Men projektet är nerlagt nu.

Bilen är ju jättesnygg, varför skall du alltid klaga!: Bilen är faktiskt riktigt snygg!

Robert Collin: Jasså, du tycker det?

alex: hej collin!! tror du att priserna på bilarna kommer höjas eller sänkas i framtiden vi säger om 10 år eller så????

Robert Collin: Om vi pratar nuvarande teknik med bensin - och diesel tror jag priserna på lågpris kommer att pressas men Saabar och Volvo kommer nog att kosta som nu, fast de kanske innehåller mer elektronik, sånt som vi tycker ger lyxkänsla, men som inte kostar något att programmera in. Snackar vi alternativ teknik som hybrider och vätgas, då blir det dyrare än i dag.

Sandra: Hej Robert! Hur kändes kvalitén på utsidan på nya Saaben? Den 9-5 -02a vi har nu rostar för fullt. Finns det risk att nya Saabar rostar likadant om några år?

Robert Collin: US-bilar brukar inte rosta, men detaljkvaliteten är usel med dåliga passningar, stora skarvar som synd, dåligt jobb under huvar och i dörrarna, gummilister som sitter på trekvart och så vidare. Typiskt i Amerika, och just det köparna av premiumbilar (lyxbilar) vill slippa.

Olof: Tycker du priset är värt det den kostar?

Robert Collin: En Trailblazer på 20 000 dollar är ett bra köp, det är mycket bil för pengarna. US-bilarna är ruggigt billiga. Men en 9-7 för dubbla priset - snacka om luftballong!

Malmö: Finns det inga risker med denna "Saab" för Trollhättans del tror du? Tänker på den Oerhört dåliga publicitet denna vagn bevisligen drar på sig. Kan ju knappast gå att sälja i Europa som en Saab med tanke på den "smäckiga" inredningen. Som svensk tappar Saab den "klang" märket har för sina inovativa lösningar med denna riktigt skräpiga modell...Vad tror du?

Robert Collin: Självklart är bilen en katastrof för varumärkets image, men det började ju redan för ett år sen när GM smetade på Saab-emblem på Subaru Impreza, det blev en totalflopp, blilen är osäljbar, vilken förnuftig människa som helst borde ha förstått. Men inte GM-gubbarna i Detroit.

Pelle: hej collin! har saab några planer på att bygga en ny sport bil?

Robert Collin: Jo, faktiskt. Här i Detroit hänger en jättebillboard över en hel husväg med raklam för lilla Pontiac Solstice, den ska nog bli en Opel också, och varför inte en Saab Sonett? Den är liten och bakghjulsdriven, ser bra ut, även om ju Saabs grej är att vara framhjulsdriven.

Villsladdasomglenning: Vad tror du om möjligheterna att GM lämnat SAAB i sticket och låter företaget flyta till det sjunker? Ett rykte, en stor speltillverkare skickade en förfrågan om att inkludera SAAB-märket i ett mycket känt bilspel (gratis!). GM tackade nej. Med tanke på hur utvecklingen sett ut inom SAAB de senaste åren så framstår det för mig som att GM medvetet vill ha bort SAAB.

Robert Collin: Det där med bilspelet har jag också hört, snacka om att tacka nej till gratisreklam. Jag vet inte vad GM har för planer med Saab, det vet de nog inte själva. De vill ha märket för att det har bra klang, fin image i bilvärlden, men de vill inte satsa, tja, det kan gå hur som helst.

Hult: Tjena Robert. Gillar ditt sätt att skriva och delar många av dina åsikter. Tycker det är uselt att göra såhär. Tror du det kommer påverka saabs image i USA negativt eller tror du jänkarna köper vadsomhelst som är stort med v8?

Robert Collin: Nej, säga vad man vill om amerikanare, men dumma är de inte. Kanske okunniga om vad som händer i världen och om varför man ska kriga långt bort, men bilar begriper de sig på. Den stora massan köper jänkebilar, för att de gillar bilarna men mest för att de är billiga. De som har råd, utbildning och bättre koll köper utländskt. Jaspanskt, europeiskt och nu senast koreanskt. Såg tv-reklam i går: Hyundai öpnnar snart en jättefabrik i USA och budskapet var bland annat att fabriken ger tusentals amerikanska jobb. Saab har snart ingen trovärdighet kvar i det här landet. Ska Saab överleva måste de vara "Made in Trollhättan". Allt annat är döden.

alias: Skulle du köpa bilen?

Robert Collin: Vad tror du? Jag skulle skämmas som en hund, du vet: Grannungarna avslöjar det hela som "Kejsarens nya kläder"! Sen är man slut.

Robert Collin: Tack för alla frågor, det finns massor kvar som jag inte hinner svara på för nu ska jag in i GM-högkvarteret som ligger ett stenkast bort. Ska träffa GM-gubbarna, hoppas de inte läst Aftonbladet ännu. Men chansen är väl minimal...

aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln