Förarens bil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-17

BMW-trean - läsarnas mest älskade mellanklassbil

BMW:s 3-serie vinner hårfint över Saab 9-3 i mellanklassen, men klart före Audi och Volvo.

3-serien är tekniskt läcker, ser bra ut och kombinerar körkänsla med komfort.

BMW:s trea hänförs normalt till ”mellanklassarna”, där den trängs med Volvo S60, Audi A4 och Citroën C5 bland andra. Men det betyder inte att den är en perfekt familjebil.

Motorrummet är gjort för en längsmonterad rak sexa med bakomliggande växellåda, och under bagagegolvet sitter differentialen och drivaxlarna till bakhjulen. Med tanke på det konceptet är ”trean” hyggligt rymlig i baksätet, och 460 liter bagagevolym är okej.

BMW-trean ger mest till den som uppskattar körkänslan mer än något annat. Få bilar är lika inspirerande att köra på kurviga vägar. Styrningen ger all information om underlaget man kan begära och växellådan är en dröm. Detta är förarens bil.

Eftersom det är en BMW, går det att koppla bort antisladdsystemet. Då märks hur perfekt balanserat chassit är. Man kontrollerar lätt bakvagnens avdrift med gasen, och blir aldrig överraskad av kurvbeteendet. Men såna övningar hör till avdelningen lekstuga, och i normalfallet får man utmärkt hjälp av antisladdsystemet när kursen inte motsvarar rattutslaget.

Reservhjulet avskaffat

Det betyder att 3-serien uppträder civiliserat i kurvor även vintertid.Men det förutsätter dubbdäck.

Här får 3-serie problem: BMW har avskaffat reservhjulet och infört punkteringssäkra däck. Man kan köra tio mil utan luft, och når då förhoppningsvis en gummiverkstad. Men punkteringssäkra dubbdäck finns inte än, bara kontaktdäck gjorda för kontinenten. I svenskt vinterföre får man halka på dubbfritt eller chansa på att dubbdäcken inte får punka.

Räknar man rätt, blir den inte så hemskt dyr att äga. Fri service under tre år/8 000 mil lättar en del på kostnaden, och andrahandsvärdet är garanterat bra.

Omröstningen följer BMW:s utveckling i Sverige: 30 procents ökad försäljning för märket 2004.

BMW 320i

MELLANKLASS

Finalernas final:

Läs mer om populäraste bilarna i varje klass:

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln