Jeepen i backspegeln
Uppdaterad 2019-08-07 | Publicerad 2009-10-01
Från smidig trupptransport till snitsig stadsbil
Jeepens historia sträcker sig från Andra världskriget till i dag, över stock och sten och från macho till hög kombi.
Robert Collin leder dig från Willy till BMW.
Det började under andra världskriget. Amerikanerna behövde en lätt bil för att kunna ta sig fram i oländig terräng i Europa och jeepen var född.
Namnet jeep kommer ur ur bokstäverna GP som står (förmodligen, men saken är omtvistad) för General Purpuse, ”för allmänt bruk” och bilen blev en fantastisk succé, både för invasionsstyrkorna och för eftervärlden.
Efter kriget skapades Land Rover i England, inspirerad av Jeep, men först tänkt som en blandning av traktor och bil för Englands jordbrukare.
I Tyskland började man bygga på Unimog på samma tema och när det drog ihop sig till Korea-kriget fick Toyota i uppdrag att bygga en ver
sion av Jeepen till de allierade amerikanska styrkorna, den fick namnet BJ.
Urmodellerna av både Jeep och Land Rover tillverkas än i dag med i princip samma former som för snart 60 år sedan. De har blivit designikoner båda två. Toyota BJ utvecklades ganska parallellt med Jeep i USA och en bit
in i 1950-talet uppstod Toyota Land Cruiser, som liknar dagens stadsjeepar när det gäller komfort och förmågan att vara både familjebil och robust äventyrsbil.
Från terräng till stadsmiljö
1963 kom Jeep Wagoneer med individuell framaxel, automatlåda och
servostyrning och 1970 var det dags för Land Rovers toppmodell Range Rover, en bil för den engelska landsorts-
aristokratin och genombrottet för den moderna stadsjeepen.
För nu flyttade fokus närmare, stad, asfalt, smoking och operabesök.
Nu fick stadsjeepen alla tänkbara komfortförhöjare och blev en statussymbol. Stadsjeepen hade blivit mer komfortabel än många konventio-
nella lyxbilar, rymligare, säkrare att krocka i – men med förmåga att ta sig fram i oländig terräng.
1982 tog stadsjeepen ett nytt viktigt kliv när Mitsubishi introducerade sin Pajero och gjorde biltypen åtkomlig för alla.Här i Sverige tog Pajero snabbt kommandot och var i flera år helt ohotad av konkurrenterna som antingen var fruktansvärt dyra eller mindre komfortabla.
I USA hade Jeep Cherokee redan lanserats och den bilen sålde även bra i Sverige, med sin kaross till förvillelse lik en vanlig Volvo 745. Tänk om Volvo redan då kommit på idén att höja upp
fjädringen och skaffa drivning även på framhjulen ... Tja, den bilen hade förmodligen inte gått att sälja. Volkswagen gjorde ett sådant försök med förhöjda Golf Country 1990. Bilen blev en flopp.
Men tanken kittlar.
Lyckosamma japaner
Redan 1979 introducerades amerikanska AMC Eagle på samma tema. Bilen liknade en vanlig personbil, men hade permanent fyrhjulsdrivning från Jeep (men utan Jeepens lågväxel). Den var ett försök av den amerikanska tillverkaren att föra över fördelarna med fyrhjulsdrivning från ren offroad till vanliga bilisters vardagsproblem med snö och halka.
Men inte heller American Eagle blev någon större framgång (även om en del bilar faktiskt såldes även i Sverige).
De enda som faktiskt lyckades med att sälja personbilar med fyrhjulsdrift var japanska Subaru och Toyota. Toyota med sin supersuccé Tercel och Subaru med varenda modell från småbilarna till pickuperna.
Men i princip gällde regeln att vanliga bilar för vanligt folk skulle ha antingen fram- eller bakjulsdrift och se ut som vanliga bilar och att en riktig stadsjeep vara rambyggd, den skulle ha hög- och lågväxel och helst skulle det gå att spärra differentialerna, gärna både mellan fram- och bakaxlarna och mellan bakhjulen (för att öka framkomligheten på extremt slipprigt underlag). Den tesen drevs av oss biljournalister och den anammades av köparna.
Vågat av Volvo
Därför var Volvo Cross Country som kom i sin första utgåva 1998 ett riktigt vågspel och att den överhuvudtaget blev till berodde på att den inte kostade speciellt mycket att ta fram. Bilen fick markfrigången höjd, lite plast runt hjulhusen och fyrhjulsdrift av viskotyp. Och ärligt talat hade Subaru banat vägen med sin Outback, en förhöjd Legacy, så risken var redan tagen.
Men medan Subaru hade en typ av fyrhjulsdrift som driver lika mycket på alla hjulen hade alltså Volvo en lågprisvariant som inte var riktigt tillförlitlig. Systemet fick en hel del kritik och efter ett par år ersattes det av det nyutvecklade systemet från Haldex.
Samma år som Volvo presenterade Cross Country tog Toyota ett betydligt viktigare steg med sin Lexus RX. Bilen förbryllade oss svenska biljournalister och mycket riktigt vågade sig Toyota inte på att sälja bilen i Europa på flera år. Den var utvecklad helt och hållet för den amerikanska, eller snarare kaliforniska marknaden, och köparna var kvinnor!
För Lexus var byggd på personbilsteknik (Toyota Camry) med självbärande kaross och med köregenskaper och komfort på asfalt som viktigaste egenskaper. Visst, bilen hade lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift, men tanken var att köparna skulle köra bilen på allmän väg.
RX blev en omedelbar succé. En riktig dundersuccé som satte myror i huvudet på bilförståsigpåare i alla läger. Vi biljournalister förstod länge ingenting, men bilindustrin satte genast igång med att kopiera.
Lexus RX såldes i USA även med framhjulsdrift men när bilen till slut introducerades i Europa var det fyrhjulsdrift för hela slanten.
Går skilda vägar
Nu är det början av 2000-talet och vi har två skolor. De ”riktiga” stadsjeeparna som fortfarande helst ska vara rambyggda och ha lågväxel och diffspärrar och Volvo och Subaru som kör sin egen väg med förhöjda kombibilar med plasthasplåtar.
Och det är nu som Volkswagen hemma i Wolfsburg och Volvo på Hisingen sitter och konstruerar sin första riktiga stadsjeepar, Touareg och XC90.
Och nu väljer tyskar och svenskar olika inriktning.
VW-chefen Ferdinand Piech visar med hela handen att Touareg ska klara alla strapatser. Bilen blir visserligen inte rambyggd, utan får självbärande kaross, men den ska ha hög- och lågväxel och det ska gå att spärra differentialerna. Och det ska desutom gå att höja markfrigången lite extra vid behov.
Volvos tekniker däremot sneglar ogenerat mot Lexus och går direkt på Haldex och tänker sig bilen framförallt som en livsstilsbil som bara sällan ger sig utanför asfalten.
I Aftonbladet Bils första vintertest med de båda jättarna visar det sig att XC90 tar sig fram på den oplogade vintervägen där Touareg kör fast.
Det blir upprörda stämningar i Wolfsburg och Aftonbladet gör ett nytt test, nu tillsammans med Volkswagens tekniker. Och – det visar sig att Touaregen kör fast igen. Och förklaringen är att trots all rutskjortig teknik så faller tysken igenom på okänslig elektronik.
Det här är det första vintertestet där en personbilsbetonad stadsjeep tar sig fram bättre än en mer traditionell.
Och i USA utses Volvo XC90 till ”Truck of the Year” och slår förhandstippade Hummer H2.
Jag råkar vara med vid priscermonin vid bilsalongen i Detroit. Tillsammans med många andra journalister och företagsledare. Bob Lutz på General Motors som är helt säker på att hans Hummer ska ta trofén reser sig med sitt entourage och lämnar tillställningen när vinnaren tillkännages.
XC90 slår även Hummer H2 i den prestigefyllda ”Mud Fest” i Texas där Hummern faktiskt kör fast medan XC90 tuffar vidare.
Hummer H2 byggdes av General Motors och som vanligt hos GM dolde sig något helt annat under skalet. Nämligen GMs stora stadsjeepar med Chevrolet Tahoe i spetsen. Men succén i USA blev omedelbar och gigantisk.
USA vältrade sig i krigsromantiken från första Gulf-kriget, Arnold Schwartzenegger körde omkring i den riktiga krigsbilen Hummer H1 eller Humvee, liksom många andra i Los Angeles men den mer civila Hummer H2 med prislappen på ett par hundra tusen kronor i stället för ett par miljoner och med fokus på medelamerikanens dagliga transportbehov men med den typiska Hummer-formgivningen var en given succé.
En revolution
Och nu tar stadsjeepen ett steg till. Den elektronik som styr Haldex och som fått så mycket skäll i biltidningarna de första åren visar att den i många lägen klarar mer än en tung och skymmande mekanik.
2007 sker en revolution i det tysta: Land Rover introducerar sin nya Freelander. Den har Haldexkoppling och nu tystnar kritiken. Även den mest inbitne börjar förstå att en ”riktig” stad jeep trots allt skiljer sig från ett arbetsredskap och inte måste ha den mest grovhuggna tekniken.
Asfaltindianerna slår till
Men nu går det fort. Högt tonläge i klimatdebatten gör det fult att köra stadsjeep och i Stockholm bildas den förment miljö-engagerade men i grunden kriminella organisationen Asfaltindianerna som skär hål i stadsjeeparnas däck. De här vilsna ungdomarna vet ingenting om bilar, men hatar dem. De vet inte att just som de skär hål i däcken rullar det ut allt snålare stadsjeppar från fabrikerna och nu går det att köpa en stadsjeep utan fyrhjulsdrift och som inte drar med soppa än en vanlig volvo-kombi. En del är till och med snålare.
Som en tuffare familjebuss
Volvo har sålt sin XC90 i USA med enbart framhjulsdrift i flera år, Och Subaru har funnits med framhjulsdrift i nästan alla länder i hela världen, men här i Sverige var tiden inte mogen förrän nu. Men nu går det desto fortare.
Kanske var det Nissan Qashqai som banade vägen. Vi skrev här i Aftonbladet att bilen är en helt ny typ, personbil men med lätt kosmetisk dragning åt jeephållet, och den bilen kom redan från början med fram- eller fyrhjulsdrift.
Nu kommer Peugeot 3008 med samma robusta och högbyggda stil, men utan höjd markfrigång. BMW blir nummer två på samma tema med sin 5-serie GT. Markfrigång som en vanlig personbil, men med rejäl höjd och lite tuffare ton. Och med stadsjeepens kanske viktigaste egenskap: Känslan av säkerhet. Känslan man får när sittpositionen är lite högre, med bättre översikt. känslan som gjort stadsjeepen till kvinnornas favorit i USA och numera även i Europa. Men utan mjäkigheten hos famijebussarna som tappat i populäritet när stadsjeeparna blivit allt fler.
Rätt look räcker
Jeepen har funnits i 60 år, den ”moderna” stadsjeepen i snart 40 men fortfarande för tio år sedan skulle det vara tung mekanik och gärna rambyggen för att få godkänt. Och så kom omsvängningen på bara ett par år. Nu räcker det med den rätta looken för att passa i de fina salongerna.
Peugeot 3008 är det minst jeepiga på jeeptemat hittills, men helt rätt och ett vinnarkoncept som lär få fler efterföljare än BMW GT. Många fler de närmaste åren.